ARTIKELForsker: Gode overgange handler om kontinuitet i læring Få den internationale ekspert i overgange Robert Perrys råd til gode overgange mellem børnehave, sfo og skole. Læs mere
ArtikelNår barnet bliver gjort til studieobjekt Der er en risiko for, at børn bliver mere til studieobjekter end til subjekter, når det pædagogiske arbejde dokumenteres. Som pædagog skal du også rette blikket mod dig selv, ikke kun mod barnet, mener forsker Anette Emilson. Læs mere
ArtikelFå styr på dokumentationen Dokumentation af det pædagogiske arbejde foregår som en naturlig del af hverdagen i de fleste dagtilbud. Svensk forskning viser imidlertid, at dokumentationen kun i ringe grad har fokus på børns læreprocesser. Læs mere
ArtikelSådan ser du demokratiet i et måltid mad Når børn spiser sammen, er der mere på spil end bare at få stillet sulten. Måltidet er også et sted, hvor børn kan øve sig i demokratiske processer. Læs mere
ArtikelLedelse er da noget, man taler om Når områdeledelse bliver indført, er det vigtigt, at ledere og pædagoger taler sammen om ledelsesopgaven for at skabe et fælles billede af områdeledelsens betydning for det pædagogiske arbejde. Det viser en ny evaluering fra EVA. Læs mere
ArtikelFortæl en historie Læringshistorie, praksisfortælling, metafortælling – der er forskellige måder at arbejde med at få hverdagens situationer frem i lyset på. Men uanset tilgangen handler det grundlæggende om, at man bruger fortællinger til at blive klogere på børns læring og læringsmiljøet. Læs mere