DialogkortDialogkort om alsidig personlig udvikling2019 Disse dialogkort giver jer spørgsmål, I kan reflektere over, når I vil sætte fokus på børns livsduelighed, engagement og deltagelseskompetence samt gåpåmod . Læs mere
REDSKABRedskab Selvevaluering Skema til handling2019 Som en del af 'Redskab til selvevaluering' af Den styrkede pædagogiske Læreplan findes skemaet 'Skema til handling'. Du kan downloade det direkte her. Læs mere
InspirationsmaterialeNormer, smagsoplevelser og plads til leg2019 Få inspiration til arbejdet med børnenes mad og måltider. Materialet er baseret på forskning om mad og måltider i dagtilbud. Læs mere
VidensopsamlingViden om det pædagogiske arbejde med mad og måltider i dagtilbud2019 Denne vidensopsamling dækker forskningen inden for ni temaer vedrørende mad og måltider i dagtilbud. De ni temaer dækker, hvordan det pædagogiske personale arbejder med maddannelse, måltider og sundhed. Læs mere
PraksiseksemplerPraksis for det pædagogiske arbejde med mad og måltider i dagtilbud2019 I denne publikation undersøger EVA, hvordan udvalgte dagtilbud og kommuner arbejder pædagogisk med mad og måltider. Formålet er at formidle praksiseksempler, der kan inspirere til udvikling af pædagogiske læringsmiljøer omkring mad og måltider. Læs mere
TEMAMåltider i dagtilbud Når dagtilbud har fokus på, hvordan der kan arbejdes pædagogisk med mad og måltider, gavner det børns læring, trivsel og udvikling. Siden her samler konkret inspiration og viden om at arbejde målrettet med udvikling af pædagogiske læringsmiljøer omkring mad og måltider i det enkelte dagtilbud. Læs mere
ProjektRelationer og venskaber Relationer og venskaber er en vigtig del af børns sociale udvikling og et område, der skal understøttes gennem pædagogiske aktiviteter. Til tider er alle børn dog ikke en del af legen, og her er det vigtigt at skabe sociale strukturer, så alle børn tager del i fællesskabet. Her kan du finde artikler om venskaber og relationer samt pædagogens rolle i at understøtte børns sociale trivsel. Læs mere
HæfteAnvendelsesorienteret undervisning2019 Med dette hæfte ønsker Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) at understøtte og inspirere arbejdet med anvendelsesorienteret undervisning i almene voksen- og efteruddannelsestilbud. Det gør vi ved hjælp af en afklaring af begrebet anvendelsesorienteret undervisning. Læs mere
ProjektAnvendelsesorienteret undervisning Anvendelsesorienteret undervisning har fokus på at skabe grundlag for, at kursisterne kan se, hvor og hvordan det lærte kan anvendes i forskellige, relevante kontekster. Fordi det motiverer mange voksne, at den undervisning de møder, er meningsfuld og anvendelig. Læs mere
ProjektUndersøgelse fra 2020 af kvaliteten i kommunale dagtilbud Tre ud af fire børn i alderen 3-5 år bruger de fleste af deres vågne timer i en kommunal børnehave. Det gør børnehaverne til en vigtig arena i forhold til at sikre, at alle børn i Danmark trives og udvikler sig. EVA har undersøgt kvaliteten i kommunale børnehaver i Danmark. Her kan du læse mere om resultaterne af undersøgelsen. Læs mere