DialogkortDialogkort om alsidig personlig udvikling2019 Disse dialogkort giver jer spørgsmål, I kan reflektere over, når I vil sætte fokus på børns livsduelighed, engagement og deltagelseskompetence samt gåpåmod . Læs mere
REDSKABRedskab Selvevaluering Skema til handling2019 Som en del af 'Redskab til selvevaluering' af Den styrkede pædagogiske Læreplan findes skemaet 'Skema til handling'. Du kan downloade det direkte her. Læs mere
RapportKøn og uddannelsesvalg i 9. klasse2019 I denne rapport stiller EVA skarpt på køn og de forskelle i uddannelsesvalg og overvejelser om uddannelsesvalg, som viser sig, når piger og drenge sammenlignes. Læs mere
InspirationsmaterialeNormer, smagsoplevelser og plads til leg2019 Få inspiration til arbejdet med børnenes mad og måltider. Materialet er baseret på forskning om mad og måltider i dagtilbud. Læs mere
VidensopsamlingViden om det pædagogiske arbejde med mad og måltider i dagtilbud2019 Denne vidensopsamling dækker forskningen inden for ni temaer vedrørende mad og måltider i dagtilbud. De ni temaer dækker, hvordan det pædagogiske personale arbejder med maddannelse, måltider og sundhed. Læs mere
PraksiseksemplerPraksis for det pædagogiske arbejde med mad og måltider i dagtilbud2019 I denne publikation undersøger EVA, hvordan udvalgte dagtilbud og kommuner arbejder pædagogisk med mad og måltider. Formålet er at formidle praksiseksempler, der kan inspirere til udvikling af pædagogiske læringsmiljøer omkring mad og måltider. Læs mere
RapportUddannelsesvalg i 9. klasse2019 Når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser over fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Det viser en ny undersøgelse, hvori Danmarks Evalueringsinstitut har undersøgt de unges valg af ungdomsuddannelse eller 10. klasse fra de unges eget perspektiv. Læs mere
infografikSådan ser de unge på erhvervsuddannelser og gymnasiet efter 9. klasse2019 Få et faktuelt overblik, hvilke bevæggrunde de unge har til at vælge ungdomsuddannelse efter 9. klasse. Læs mere
NotatSpørgeskemaundersøgelse om den styrkede pædagogiske læreplan2019 Notatet handler om kommunernes og dagtilbuddenes nuværende og planlagte arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, som trådte i kraft 1. juli 2018. Notatet sætter fokus på kommunernes og dagtilbuddenes arbejde med otte fokusområder, som er udvalgt på baggrund af bl.a. Læs mere
ForskningskortlægningLeg og læring i skandinavisk dagtilbudsforskning2017 Hvad kendetegner den skandinaviske dagtilbudsforskning i leg og læring? Her kan du læse om de temaer der er særligt fremtrædende i den skandinaviske forskning om leg og læring. Læs mere