PodcastPodcast: Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i grundskolen Tag hørebøfferne på, og få inspiration til, hvordan I kan komme i gang med og udvikle undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning. Læs mere
Debat3 måder, lærere kan forbedre gruppearbejdet Eleverne i den danske folkeskole bruger markant mere tid på gruppearbejde end elever i de øvrige OECD-lande. Der er dog behov for mere fokus på, hvad det velfungerende gruppearbejde kræver af både elever og lærere. Læs mere
ArtikelAktionslæringsforløb: Prøv selv metoden Hvordan kan man tilrettelægge et aktionslæringsforløb, som stiller skarpt på gruppearbejde? Følg disse gode råd og kom godt fra start med udviklingen af jeres praksis. Læs mere
CaseRoller og hjælpespørgsmål gjorde eleverne aktive i gruppearbejdet på Kildevældsskolen Find inspiration til at styrke gruppearbejdet på din skole ved at læse om de gode erfaringer fra aktionslæringsforløb om gruppearbejde på Kildevældsskolen. Læs mere
ArtikelKort fortalt: Om det gode gruppearbejde At samarbejde er ikke noget, eleverne bare kan. Det er noget, de skal lære. Her har det bl.a. betydning, at du som lærer er tydelig i dine instruktioner og forventninger til eleverne, og at der en fælles retning for arbejdet med gruppearbejde på skolen. Læs mere
ArtikelUdvikling af god undervisning er vigtigt I et nyt vidensnotat giver EVA et bud på, hvad der kendetegner god undervisning i grundskolen. Notatet skal hjælpe lærerne med at stille skarpt på udvikling af egen praksis. Læs mere
DEBATLærere skal have flere kompetencer til at kunne undervise nyankomne elever Det kan virke paradoksalt, at over halvdelen af kommunerne lader nytilkomne elever starte direkte i de almindelige klasser, når skoleledere og lærere samtidig efterspørger flere ressourcer til at efteruddanne lærerene. Læs mere
DebatindlægHusk den brede vejledningsindsats Vi skal passe på, at vi ikke forringer vejledningen af de ’almindelige’ unge i arbejdet med den nye FGU-lov og den kommunale ungeindsats, skriver Camilla Hutters og Anne Sophie Madsen i et debatindlæg i Altinget. Læs mere
ArtikelIngen positiv effekt af 10. klasse på folkeskoler Det kommunale 10. klassetilbud placeret i tilknytning til en folkeskole øger ikke sandsynligheden for, at eleverne senere gennemfører en ungdomsuddannelse. Læs mere