ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
ProjektLærere og vejlederes samarbejde om overgang til ungdomsuddannelse I denne undersøgelse retter vi blikket mod arbejdet med overgangen set fra de professionelles perspektiv. Vi ser på, hvordan skoler og kommuner arbejder med de nye rammer for vejledning, hvor skoleledere, lærere og vejledere fra den kommunale ungeindsats bl.a. Læs mere
ProjektDigitale teknologier på ungdomsuddannelser efter corona I foråret 2020 sendte covid-19 den samlede uddannelsessektor ud i et gigantisk digitalt eksperiment, hvor undervisningen fra den ene dag til den anden skulle foregå virtuelt. I denne undersøgelse ser EVA på, hvilken betydning nedlukningen ifm. Læs mere
ProjektKommende studerendes forventninger og ønsker til studiestarten Dette projekt har undersøgt, hvilke forventninger og holdninger studerende på alle videregående uddannelser har til deres studiestart. Læs mere
PROJEKTStuderendes oplevelser af det sociale i studiestarten Dette projekt undersøger, hvordan nye studerende på professionshøjskoler og erhvervsakademier oplever studiestarten. Projektet finder frem til fire forskellige typer af studerende, der deltager i de sociale fællesskaber på forskellige måder. Undersøgelsen er bl.a. Læs mere
MagasinMagasin om gymnasielæreres erfaringer med virtuel undervisning I dette magasin formidler Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en række gymnasielæreres erfaringer med virtuel undervisning i coronatiden. Vi håber, at magasinet kan give dig et indblik i en hel særlig tid for lærerne på de gymnasiale uddannelser. Hvis du selv er lærer, kan du måske spejle dig i andre læreres oplevelser og erfaringer – og måske kan magasinet inspirere til refleksioner over, hvilken plads de digitale teknologier kan få i den fysiske undervisning i fremtiden. Læs mere
ProjektAMU og basale færdigheder Mange danskere har svært ved at læse, skrive og regne. Det er en udfordring for den enkelte, men også for arbejdsmarkedet og samfundet, som i stigende grad efterspørger faglært arbejdskraft. Læs mere
TEMAFælles pædagogisk grundlag Det pædagogiske grundlag bygger på den danske dagtilbudstradition. Grundlaget består af en række fælles og centrale elementer, der skal kendetegne arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alle dagtilbud i Danmark. Her har vi samlet viden og inspiration, der kan være relevant i jeres arbejde med det fælles pædagogiske grundlag. Læs mere
LæreplanstemaDe seks læreplanstemaer Her finder du alle seks temaer om læreplaner. Læs om 'Social udvikling', 'Alsidig personlig udvikling', 'Natur, udeliv og science', 'Kultur, æstetik og fællesskab', 'Kommunikation og sprog' og 'Krop, sanser og bevægelse'. Læs mere
SkabelonRedskaber og skabeloner til styrket pædagogiske læreplaner Her finder du en skrivbar skabelon, som I kan skrive jeres egen pædagogiske læreplan ind i. Du finder også redskaber til selvevaluering og til forankringsprocessen. Læs mere