DebatindlægKortere skoledage kan betyde mere SFO. Men hvad med kvaliteten? I regeringens folkeskoleudspil lægges der op til kortere skoledage. Det vil give børn og unge mulighed for mere tid i SFO eller klub. Læs mere
Artikel93 % af landets fritidstilbud vægter fællesskaber højt. Alligevel har de svært ved at få alle med I en ny undersøgelse siger mere end halvdelen af lederne i landets fritids- og klubtilbud, at de oplever børn og unge, der står uden for fællesskaberne. Læs mere
ArtikelEksperter vurderer pædagoguddannelsens faglige niveau Som en del af den samlede evaluering af pædagoguddannelsen har EVA bidraget med en ekspertvurdering af det faglige niveau med fokus på kompetencemål, litteraturlister og bachelorprojekter. Læs mere
ArtikelBliv klogere på kvaliteten af jeres praksis med Børnemosaikker Børn har førstehåndsviden om, hvordan det er at være barn i dagtilbud. Et stærkt afsæt for at udvikle jeres praksis er derfor systematisk at gå på opdagelse i børnenes perspektiver. Læs mere
Debat3 måder, lærere kan forbedre gruppearbejdet Eleverne i den danske folkeskole bruger markant mere tid på gruppearbejde end elever i de øvrige OECD-lande. Der er dog behov for mere fokus på, hvad det velfungerende gruppearbejde kræver af både elever og lærere. Læs mere
ArtikelAktionslæringsforløb: Prøv selv metoden Hvordan kan man tilrettelægge et aktionslæringsforløb, som stiller skarpt på gruppearbejde? Følg disse gode råd og kom godt fra start med udviklingen af jeres praksis. Læs mere
CaseRoller og hjælpespørgsmål gjorde eleverne aktive i gruppearbejdet på Kildevældsskolen Find inspiration til at styrke gruppearbejdet på din skole ved at læse om de gode erfaringer fra aktionslæringsforløb om gruppearbejde på Kildevældsskolen. Læs mere
ArtikelKort fortalt: Om det gode gruppearbejde At samarbejde er ikke noget, eleverne bare kan. Det er noget, de skal lære. Her har det bl.a. betydning, at du som lærer er tydelig i dine instruktioner og forventninger til eleverne, og at der en fælles retning for arbejdet med gruppearbejde på skolen. Læs mere
ArtikelUdvikling af god undervisning er vigtigt I et nyt vidensnotat giver EVA et bud på, hvad der kendetegner god undervisning i grundskolen. Notatet skal hjælpe lærerne med at stille skarpt på udvikling af egen praksis. Læs mere
DebatEn ny skala løser ikke alle karaktersystemets udfordringer Nye trinbeskrivelser med mindre fejlfokus, vil ikke afvikle udfordringerne med unges præstationspres. Der er brug for diskussioner om, hvornår karakterer fremmer læring og motivation, og hvornår de spænder ben herfor. Læs områdechef, Camilla Thorgaards indlæg i debatten om 7-trinsskalaen. Læs mere