ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
ProjektVoksenpædagogiske miljøer på FVU Denne evaluering sætter fokus på, hvordan institutioner, der udbyder forberedende voksenundervisning (FVU), arbejder med at udvikle voksenpædagogiske miljøer af høj kvalitet, som tager særligt hensyn til de voksnes forudsætninger, vilkår og muligheder. Læs mere
ProjektLærere og vejlederes samarbejde om overgang til ungdomsuddannelse I denne undersøgelse retter vi blikket mod arbejdet med overgangen set fra de professionelles perspektiv. Vi ser på, hvordan skoler og kommuner arbejder med de nye rammer for vejledning, hvor skoleledere, lærere og vejledere fra den kommunale ungeindsats bl.a. Læs mere
ProjektOrdblindeundervisning for voksne Ca. 250.000 voksne danskere anslås at være ordblinde, men kun en lille del af disse deltager i ordblindeundervisning for voksne (OBU). EVA har undersøgt brugen af Ordblindeundervisning for voksne (OBU) i perioden 2010-2019. Læs mere
TemaTeamsamarbejde i skolen Alle lærere og pædagoger kan sikkert genkende oplevelsen af, at et velfungerende teamsamarbejde kan løfte undervisningen og styrke arbejdsglæden. Læs mere
Styrket pædagogisk læreplanBørns leg Leg er et af ni elementer i det fælles pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan. Her får du som leder, pædagogisk personale eller konsulent inspiration til at sikre, at alle børn kan engagere sig i og få erfaringer med leg. Læs mere
ProjektVoksne på erhvervsuddannelsernes hovedforløb Hvilken betydning har erhvervsuddannelsesreformen i 2015 haft for voksnes tilgang til og gennemførelse af hovedforløbet på erhvervsuddannelserne, og har elevprofilen blandt de voksne elever ændret sig? Læs mere
ProjektVoksne på erhvervsuddannelsernes grundforløb Hvilken betydning har erhvervsuddannelsesreformen i 2015 haft for voksnes tilgang til og gennemførelse af grundforløbet på erhvervsuddannelserne, og har elevprofilen blandt de voksne elever ændret sig? Det har Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) undersøgt i et notat om voksne på erhvervsuddannelse Læs mere
EVA TEMALeg for børn Leg er en vigtig del af børns udvikling. Men hvordan og hvornår leger børn bedst, og hvilke situationer er det særlig vigtigt for pædagoger og daginstitutioner at have fokus på? Her kan du læse mere om børns leg og læring. Læs mere
EVA undersøger Uddannelsesvalget for unge med ikke-vestlig herkomst Vi har samlet EVA's viden om, hvordan unge med ikke-vestlig herkomst ser på deres videre uddannelse og sig selv, når de går i 8. klasse. Læs mere