ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
ProjektLærere og vejlederes samarbejde om overgang til ungdomsuddannelse I denne undersøgelse retter vi blikket mod arbejdet med overgangen set fra de professionelles perspektiv. Vi ser på, hvordan skoler og kommuner arbejder med de nye rammer for vejledning, hvor skoleledere, lærere og vejledere fra den kommunale ungeindsats bl.a. Læs mere
ProjektMellemformer i folkeskolen Hvordan kan vi skabe inkluderende læringsmiljøer i folkeskolen, som både kan rumme almenelever og elever med særlige behov? Det ser EVA på i denne undersøgelse af mellemformer. Læs mere
ProjektBarnets Stemme I projektet Barnets Stemme arbejdede fire folkeskoler med at inddrage barnets perspektiv i samarbejde med PPR når barnet viser tegn på mistrivsel. EVA har evalueret Barnets Stemme og bl.a. undersøgt hvordan barnets eget perspektiv kan inddrages systematisk, når skolen er bekymret for et barns trivsel? Og hvordan kan denne viden bruges i et systematisk samarbejde omkring barnet? Læs mere
ProjektEvaluering af pædagoguddannelsen Uddannelses- og forskningsministeren har i 2021 evalueret pædagoguddannelsen med mål om bl.a. højere kvalitet. her kan du finde EVA's bidrag til evalueringen, som omfatter en ekspertvurdering af det faglige niveau på pædagoguddannelsen samt en række kvalitative analyser af bl.a. praktikken, læringsmiljøet og tilrettelæggelsen af pædagoguddannelsen. Læs mere
PROJEKTForældres uddannelse og frafald på universiteter Næsten en tredjedel af studerende på universitetet falder fra i løbet af de første to år. Dette projekt undersøger sammenhængen mellem frafaldet og forældres uddannelsesmæssige baggrund. Læs mere
ProjektVejledning til ufaglærte voksne Prognoser viser, at der på fremtidens arbejdsmarked bliver mindre behov for ufaglærte og større behov for faglærte. Her kan vejledning spille en stor rolle, da det er en vigtig faktor for at få flere ufaglærte til at orientere sig mod uddannelse. Læs mere
ProjektFaglige og sociale aspekter af studielivet Fastholdelse og læringsudbytte fylder meget i arbejdet med kvalitetsudvikling på de videregående uddannelser. Med henblik på at understøtte dette arbejde, har EVA udfoldet et nyt perspektiv på de faglige og sociale aspekter af studielivet. Læs mere
ProjektVoksne på erhvervsuddannelsernes hovedforløb Hvilken betydning har erhvervsuddannelsesreformen i 2015 haft for voksnes tilgang til og gennemførelse af hovedforløbet på erhvervsuddannelserne, og har elevprofilen blandt de voksne elever ændret sig? Læs mere
ProjektStudierelaterede følelser på videregående uddannelser Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) ønsker at bidrage med viden om de studerendes trivsel. Med denne undersøgelse supplerer vi debatten om trivsel på de videregående uddannelser med en udvidet forståelse af de studerendes følelser i relation til deres studieliv. Læs mere