ProjektSpecialpædagogisk støtte (SPS) for eud-elever i lære I Danmark står vi over for en kompleks samfundsudfordring med mangel på faglært arbejdskraft og lav søgning til og stort frafald fra erhvervsuddannelserne. Læs mere
ProjektEvalueringskultur på personalemøder Find vores udgivelser om evalueringskulturen på personalemøder i daginstitutioner, og få inspiration til at se på evalueringskulturen i eget dagtilbud. Læs mere
ProjektUnges overvejelser om læreruddannelsen Som samfund har vi brug for, at tilstrækkeligt unge, herunder fagligt stærke unge, har lyst til at uddanne sig til lærer. I denne undersøgelse stiller vi skarpt på, hvilke motiver de unge har for at fravælge læreruddannelsen, selvom de har overvejet den. Læs mere
ProjektUddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen Andelen af undervisere i folkeskolen uden en læreruddannelse er stigende, efteruddannelsesaktiviteten er faldende, og der er fortsat behov for at styrke kompetencedækningen. Læs notatet og få overblik over forskelle på tværs af landet vha. interaktive danmarkskort. Læs mere
VIDEOSe tre små film med unge, der modtager SPS på deres ungdomsuddannelse Specialpædagogisk støtte (SPS) skal sikre, at elever med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser eller tilsvarende svære vanskeligheder har mulighed for at uddanne sig på lige fod med andre unge. I disse små videoer kan du høre nogle af de unge fortælle om, hvad det har betydet for dem at modtage støtte. Videoerne er produceret i et samarbejde mellem EVA, STUK og Signafilm. Læs mere
Styrket pædagogisk læreplanBørns leg Leg er et af ni elementer i det fælles pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan. Her får du som leder, pædagogisk personale eller konsulent inspiration til at sikre, at alle børn kan engagere sig i og få erfaringer med leg. Læs mere
EvalueringskulturEvaluering af arbejdet med læreplanen Skabelon til skriftlig evaluering og visuel oversigt til at understøtte dagtilbuds arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan Læs mere
ProjektOrdblinde elever i folkeskolen Syv procent af eleverne på en folkeskoleårgang er ordblinde. Det svarer til, at der sidder en til to ordblinde elever i hver skoleklasse. Læs mere
EVA UNDERSØGERGod dokumentationspraksis i dagtilbud En god dokumentationspraksis i daginstitutionernes hverdag kan både bidrage til en gunstig implementering af den styrkede pædagogiske læreplan, men også en udbytterig evalueringskultur og en god løbende dialog med kommunen. Læs mere
EVA TEMALeg for børn Leg er en vigtig del af børns udvikling. Men hvordan og hvornår leger børn bedst, og hvilke situationer er det særlig vigtigt for pædagoger og daginstitutioner at have fokus på? Her kan du læse mere om børns leg og læring. Læs mere