Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
NotatStudiemotivation blandt førsteårsstuderende på de videregående uddannelser2023 Dette notat formidler resultaterne af en undersøgelse af udviklingen i studerendes studiemotivation over det første studieår på de videregående uddannelser. Læs mere
RapportSpecialpædagogisk støtte på videregående uddannelser2023 Denne rapport kortlægger organiseringen af specialpædagogisk støtte (SPS) til studerende med funktionsnedsættelser på videregående uddannelser Læs mere
RapportFørsteårsstuderendes oplevelse af specialpædagogisk støtte2023 Denne rapport formidler Danmarks Evalueringsinstituts (EVA) undersøgelse af førsteårsstuderendes oplevelse af specialpædagogisk støtte på videregående uddannelser Læs mere
RapportNaturfag, biologi, fysik og kemi som grundfag på erhvervsuddannelserne2023 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en undersøgelse af potentialer og udfordringer ved grundfagsundervisningen i naturfag, biologi, fysik og kemi på erhvervsuddannelserne. Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med Astra, Det Nationale Naturfagscenter. Læs mere
RapportKortlægning af trivsel på universiteterne2023 Dette notat beskriver selvrapporteret trivsel blandt universitetsstuderende på første år i foråret 2022. I notatet måler vi universitetsstuderendes oplevede trivsel på baggrund af validerede mål. Den oplevede trivsel har bl.a. betydning for de studerendes studiemotivation og frafaldsrisiko. Læs mere
RapportRammeforsøg med udskolingslinjer eud 8/92023 Denne rapport samler op på erfaringerne fra rammeforsøg med udskolingslinjer eud 8/9. Rapporten giver et godt indblik i, hvilken betydning eud 8/9 har for elevernes læring, deltagelse i og gennemførelse af 9. klasse og søgning til erhvervsuddannelser. Læs mere
RapportPilotevaluering af kurset "Godt igennem uddannelse"2023 ”Godt igennem uddannelse” er et kursus, der tilbydes elever på ungdomsuddannelser, der har symptomer på angst, stress og/eller depression. I dette notat samler EVA op på erfaringerne fra en pilotafprøvningsfase, der er gennemført på seks skoler. Notatet er den første af to afrapporteringer. Læs mere
MinianalyseKommuners samarbejde med grundskoler om udskolings- og vejledningsindsatser2022 Analysen ser på, hvordan ledere af den kommunale ungeindsats (KUI) oplever, at kommunerne prioriterer vejledningsområdet, og hvordan samarbejdet med skolerne om vejledningen af eleverne i udskolingen fungerer. Læs mere
inspirationskatalogHvordan samarbejder grundskoler med erhvervsskoler om undervisningen? 2022 Hvordan giver vi unge i udskolingen mulighed for at prøve sig selv af i en anden kontekst end den, de kender fra grundskolen? Læs mere