ProjektMellemformer i folkeskolen Hvordan kan vi skabe inkluderende læringsmiljøer i folkeskolen, som både kan rumme almenelever og elever med særlige behov? Det ser EVA på i denne undersøgelse af mellemformer. Læs mere
ProjektBarnets Stemme I projektet Barnets Stemme arbejdede fire folkeskoler med at inddrage barnets perspektiv i samarbejde med PPR når barnet viser tegn på mistrivsel. EVA har evalueret Barnets Stemme og bl.a. undersøgt hvordan barnets eget perspektiv kan inddrages systematisk, når skolen er bekymret for et barns trivsel? Og hvordan kan denne viden bruges i et systematisk samarbejde omkring barnet? Læs mere
PROJEKTForældres uddannelse og frafald på universiteter Næsten en tredjedel af studerende på universitetet falder fra i løbet af de første to år. Dette projekt undersøger sammenhængen mellem frafaldet og forældres uddannelsesmæssige baggrund. Læs mere
ProjektFaglige og sociale aspekter af studielivet Fastholdelse og læringsudbytte fylder meget i arbejdet med kvalitetsudvikling på de videregående uddannelser. Med henblik på at understøtte dette arbejde, har EVA udfoldet et nyt perspektiv på de faglige og sociale aspekter af studielivet. Læs mere
ProjektStudierelaterede følelser på videregående uddannelser Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) ønsker at bidrage med viden om de studerendes trivsel. Med denne undersøgelse supplerer vi debatten om trivsel på de videregående uddannelser med en udvidet forståelse af de studerendes følelser i relation til deres studieliv. Læs mere
ProjektStuderendes alkoholforbrug i studiestarten På de fleste videregående uddannelser er de første dage på studiet helliget uformelle introduktionsaktiviteter, hvor de studerende kan lære hinanden og de nye omgivelserne at kende, og her fylder alkohol ofte en del. Vi har kortlagt de studerendes alkoholforbrug i studiestarten og bl.a. Læs mere
ProjektBegrundelser for studievalg og frafald Tusindvis af unge skal hvert år vælge, hvilken videregående uddannelse de ønsker at starte på efter afsluttet ungdomsuddannelse. Valget har betydning for deres studieforløb og videre liv. Læs mere
ProjektStuderendes sabbatår Sabbatår betegner perioden, fra gymnasiet er gennemført, til man påbegynder en videregående uddannelse. I følge en tidligere undersøgelse kan sabbatår være en gevinst, fordi studenter, som venter lidt med at starte på en videregående uddannelse, har mindre risiko for at falde fra. Læs mere
ProjektGymnasiale karakterers betydning for frafald Find EVA's udgivelser om sammenhængen mellem studerendes gymnasiale karakterer og frafald på henholdsvis universiteterne, professionshøjskolerne og erhvervsakademierne. Læs mere
ProjektStudiestart og frafald Et langt introforløb og sociale aktiviteter, der ryster de nye studerende sammen. Dét kan være en rigtig god vaccine mod det høje frafald på de videregående uddannelser. Her kan du finde viden om sammenhængen mellem studiestart og frafaldsrisiko. Læs mere