ProjektEvaluering af holddannelse I dette projekt har Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) evalueret et pilotforsøg med holddannelse i matematik på mellemtrinnet. Læs mere
ProjektSamarbejde om inkluderende læringsmiljøer Forskning og evalueringer viser, at der er behov for at styrke lærere og pædagogers arbejde med og muligheder for at skabe inkluderende læringsmiljøer i grundskolen. Der efterlyses bl.a. Læs mere
ProjektDM i fagene DM i Fagene er mesterskaber, der giver elever i grundskolen mulighed for at konkurrere i skolens fag. Danmarks Evalueringsinstitut har evalueret DM i Fagene. Her kan du læse den endelige rapport samt to statusnotater, der ligger til grund for evalueringen. Læs mere
ProjektDirekte indskrivning af nyankomne elever i almenklasser Det har i en række kommuner de senere år vundet indpas, at nyankomne elever indskrives direkte i almenklasser. EVA har undersøgt, hvor mange kommuner der gør brug af direkte indskrivning samt hvilke erfaringer seks udvalgte kommuner har gjort sig med modtagelsestilbuddet. Læs mere
EVA UNDERSØGERViden om klasseledelse i grundskolen Få indblik i, hvordan du som lærer kan arbejde med klasseledelse i denne "Viden om"-serie. Klasseledelse er betegnelsen for alle de handlinger, en lærer løbende foretager sig i sine bestræbelser på at udvikle eleverne både fagligt og socialt. Læs mere
ProjektEvaluering af madkundskab og håndværk og design I forbindelse med folkeskolereformen fra 2014 indførte man fagene madkundskab og håndværk og design. Læs mere
ProjektUdskrivning af elever Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har lavet undersøgelser af frie grundskoler, efterskoler og frie fagskolers praksis for udskrivninger, hvor det er skolen, der træffer beslutningen om at afbryde samarbejdet med elev og forældre. Undersøgelserne er gennemført for Undervisningsministeriet (UVM). Læs mere
Projekt Synet på ungdomsuddannelserne blandt unge i 9. klasse Her finder du EVA's viden om, hvordan de unge, der starter på en ungdomsuddannelse efter 9. klasse, ser på erhvervsuddannelserne versus gymnasiet. Læs mere
ProjektAlmene digitale kompetencer i EUD Hvilke almene digitale kompetencer bør elever tilegne sig i løbet af deres erhvervsuddannelse? Og hvordan skal erhvervsuddannelserne i praksis arbejde med at understøtte, at eleverne får de fornødne digitale kompetencer? Det har EVA undersøgt i denne behovsanalyse. Læs mere
EVA undersøgerTosprogs-taskforce i grundskolen Find vores udgivelser om, hvordan Tosprogs-taskforcens har arbejdet med at styrke udviklingen af indsatser over for tosprogede elevers faglige niveau i fem samarbejdskommuner. Læs mere