ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ArtikelElever på erhvervsuddannelserne motiveres af at blive undervist i naturvidenskabelige fag Det er motiverende for eud-elever at blive undervist i naturfag, biolog, fysik og kemi, fordi de oplever, at de bliver dygtigere til deres fremtidige erhverv. Læs mere
ProjektGrundfagsundervisningen i naturvidenskabelige fag på erhvervsuddannelserne Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) og Det Nationale Naturfagscenter (Astra) har undersøgt potentialer og udfordringer ved grundfagsundervisningen i naturfag, biologi, fysik og kemi på erhvervsuddannelserne. Læs mere
RapportNaturfag, biologi, fysik og kemi som grundfag på erhvervsuddannelserne2023 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en undersøgelse af potentialer og udfordringer ved grundfagsundervisningen i naturfag, biologi, fysik og kemi på erhvervsuddannelserne. Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med Astra, Det Nationale Naturfagscenter. Læs mere
DebatMyter og realiteter står i vejen for unges valg af erhvervsuddannelse Syv procent af de nyoptagne på videregående uddannelser overvejede også at tage en erhvervsuddannelse, men valgte det fra. For en stor andel var det frygten for lavt fagligt niveau og en forestilling om lav løn og dårlige arbejdsvilkår, der stod i vejen. Læs mere
ArtikelReformen gav ikke flere voksne på erhvervsuddannelserne Flere elever på styrkede og mere attraktive uddannelser. Det var målet med erhvervsuddannelsesreformen, som trådte i kraft i august 2015. Men er det lykkes? Har reformen gjort en positiv forskel? Læs analysen af reformens betydning for tilgang, gennemførelse og frafald blandt voksne på erhvervsuddannelsernes grund- og hovedforløb. Læs mere
NotatVoksne på erhvervsuddannelsernes hovedforløb2020 I dette notat sætter EVA fokus på, hvilken betydning erhvervsuddannelsesreformen fra 2015 har haft for hhv. tilgang , frafald og elevprofil blandt voksne på erhvervsuddannelsernes hovedforløb. Læs mere
ProjektVoksne på erhvervsuddannelsernes hovedforløb Hvilken betydning har erhvervsuddannelsesreformen i 2015 haft for voksnes tilgang til og gennemførelse af hovedforløbet på erhvervsuddannelserne, og har elevprofilen blandt de voksne elever ændret sig? Læs mere