ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
Artikel4 ud af 10 voksne, der starter på EUD-hovedforløb, har tidligere gennemført en erhvervsuddannelse Mange af de voksne elever på erhvervsuddannelser har allerede gennemført en anden erhvervsuddannelse, viser ny EVA-analyse. Omskoling udgør dermed en betydelig del af aktiviteten på erhvervsuddannelser for voksne, hvilket bidrager til et fleksibelt arbejdsmarked. Læs mere
RapportErhvervsuddannelse for voksne (EUV) som omskoling2022 I denne rapport analyseres omfanget af og mønstre blandt faglærte voksne, der starter på en ny erhvervsuddannelse. Læs mere
ArtikelSkolelærere: Elevernes trivsel og faglighed blev påvirket af coronanedlukningerne Skoleelevernes trivsel blev svækket, især under anden coronanedlukning, vurderer lærere og ledere ifølge en ny evaluering, EVA har lavet for Børne- og Undervisningsministeriet. Læs mere
TemaGrundskolers erfaringer under covid-19 EVA har for Børne- og Undervisningsministeriet lavet tre undersøgelser af, hvilke erfaringer man har gjort sig på grundskoleområdet med nødundervisning og nødpasning under covid-19-pandemien. Læs mere
ProjektSkolechefers, PPR's og skolepædagogers erfaringer fra anden nedlukning under Covid-19 Undersøgelsen belyser erfaringer med nødpasning, nødundervisning og Psykologisk Pædagogisk Rådgivning under Covid-19 pandemien under den anden nedlukning i 2021. Læs mere
ProjektGrundskole: Erfaringsopsamling på Covid-19-pandemien Siden marts 2020 har de danske grundskoler haft to længerevarende perioder med landsdækkende nedlukninger som følge af covid-19-pandemien. Hertil kommer en lang række lokale nedlukninger, hvor lokale smitteudbrud har lukket hele skoler eller sendt enkelte klasser hjem. Status, indsatser og fremadrettede behov. Læs mere
Kort fortaltOpsummering af 'Elevernes læring og trivsel i grundskolen under covid-19-pandemien'2022 EVA’s undersøgelse indikerer, at knap to år med gentagne nedlukninger og genåbninger af grundskolerne som følge af covid-19-pandemien har haft negativ betydning for elevernes faglighed og trivsel. Læs mere