PanelKom med i EVA’s nye gymnasiepanel Er du lærer eller leder på et gymnasium, og har du lyst til at sætte dit præg på EVA’s undersøgelser på gymnasieområdet? Så meld dig til EVA’s nye gymnasiepanel. Læs mere
ArtikelKvaliteten i dagtilbud bliver undersøgt EVA og VIVE er i øjeblikket i gang med en landsdækkende undersøgelse af kvaliteten i de danske dagtilbud, som Børne- og Undervisningsministeriet har bestilt. Men hvad vil man undersøge, og hvorfor skal det gøres? Det giver EVA’s områdechef Dina Celia Madsen svar på her. Læs mere
MinianalyseOvervejelser om erhvervsuddannelse blandt optagne på videregående uddannelser2022 Rapporten fokuserer udelukkende på personer, der er optaget på en videregående uddannelse, og som også har søgt – eller overvejet at søge – en erhvervsuddannelse. Hvem er de? Hvad karakteriserer dem? Og hvorfor vælger de erhvervsuddannelserne fra til fordel for en videregående uddannelse? Læs mere
ProjektValg og fravalg af EUD Nogle nyoptagne studerende på videregående uddannelser overvejede eller søgte også ind på en erhvervsuddannelse, men endte med at vælge den fra. I denne undersøgelse har EVA undersøgt hvorfor. Læs mere
ArtikelSyv procent af nyoptagne på videregående uddannelser overvejede erhvervsuddannelse, men valgte den fra 1.590 personer - svarende til syv procent af dem, der blev optaget på en videregående uddannelse i 2021 - overvejede eller søgte også en erhvervsuddannelse. Men ønsket om mere boglighed og frygt for lav løn og dårlige arbejdsvilkår fik dem til at vælge erhvervsuddannelsen fra. Læs mere
KursusVideo til kursus Et stærkt fagligt netværk for dig, der arbejder med dagtilbud i en kommunal forvaltning eller som leder for et eller flere dagtilbud. Læs mere
RapportBedre SPS til elever med psykiske funktionsnedsættelser2022 Når elever med funktionsnedsættelser modtager specialpædagogisk støtte (SPS), kan det gøre en stor forskel for dem både aktuelt og fremover. Denne publikation beskriver otte skolers erfaringer med at udvikle deres SPS-praksis målrettet elever med psykiske funktionsnedsættelser. Læs mere
ProjektASF-klasser og særligt tilrettelagte klasser Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) har bedt Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om at forestå en evaluering af ASF-klasser og andre særligt tilrettelagte klasser på det gymnasiale område som følge af den politiske aftale om en samlet indsats for elever og studerende med handicap på ungdomsu Læs mere
ArtikelPositiv effekt af gymnasieklasser for elever med ASF-diagnoser Gymnasieelever med en autismespektrumforstyrrelse (ASF), der går i de særlige ASF-klasser, har større sandsynlighed for at gennemføre gymnasiet og starte på en videregående uddannelse end sammenlignelige elever med en ASF-diagnose i ordinære gymnasieklasser. Læs mere
RapportEvaluering af ASF-klasser og særligt tilrettelagte klasser2022 I rapporten kan man læse om ASF-klasser og andre særligt tilrettelagte klasser, fx hvad der kendetegner elevgruppen i de to tilbud, og hvilke resultater der er af dem, hvilke omkostninger der er ved tilbuddene. Læs mere