EVA TEMA #15Artikler fra EVA TEMA om faglig ledelse EVA TEMA giver lederen input og inspiration til at være en stærk navigatør af sit dagtilbud. Læs mere
RapportVirksomheders brug og vurderinger af AMU i 20212021 Denne rapport handler om virksomheders brug og vurderinger af arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) med særligt henblik på, hvordan dette har udviklet sig fra 2007 til 2021. Udviklingen er særlig interessant at følge med hensyn til udviklingen fra 2019 til 2021. I den periode har en række tiltag været iværksat i forlængelse af VEU-trepartsaftalen fra 2017 med henblik på at styrke aktiviteten i og kvaliteten af AMU. Læs mere
RapportAMU-udbydernes vurderinger af VEU-trepartsaftalen fra 20172021 Hvordan vurderer AMU-udbyderne betydningen af en række elementer fra VEU-trepartsaftalen fra 2017? Læs bl.a. om udbudsstruktur, prøver, forhøjet VEU-godtgørelse og hvordan COVID-19-situationen har påvirket efterspørgslen på AMU. Læs mere
RapportSlutevaluering af forsøg med VEU-godtgørelse ved op til fuld fjernundervisning i AMU2021 Slutevaluering af forsøget med VEU-godtgørelse ved deltagelse i AMU, hvor mere end tre fjerdedele af undervisningen er tilrettelagt som fjernundervisning. Læs mere
NotatAMU som indgang til styrkede basale færdigheder2021 I dette notat kan du læse om EVA's undersøgelse af udviklingen i aktiviteten på AMU-kurser målrettet styrkede læse-, skrive- og regnefærdigheder fra 2008 til 2019. Læs mere
ProjektAMU og basale færdigheder Mange danskere har svært ved at læse, skrive og regne. Det er en udfordring for den enkelte, men også for arbejdsmarkedet og samfundet, som i stigende grad efterspørger faglært arbejdskraft. Læs mere
ArtikelLav aktivitet på AMU-kurser trods politiske initiativer Trods flere politiske initiativer, som skulle øge deltagelsen på arbejdsmarkedsuddannelseskurser i læsning, regning og andre basale færdigheder, er aktiviteten lav. Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere
RAPPORTAMU som springbræt til fortsat uddannelse2012 EVA har undersøgt, hvilken rolle AMU spiller i forhold til kortuddannedes fortsatte uddannelse. Læs mere
Artikel7 bud på god ledelse Indførelsen af område- og klyngeledelse ændrer dagtilbudsområdet radikalt i disse år, og god ledelse er ekstra vigtig for at få de nye strukturer til at fungere. Men hvad er god ledelse for landets dagtilbudsledere lige nu? Bakspejlet har bedt forsker og ph.d. Jørn Kjølseth Møller der er med på årets forskningskortlægning, om at komme med sine bud. Læs mere
EVA undersøgerEvaluering af 10. klasse Vi evaluerer folkeskolens 10. klasse: Hvad karakteriserer de elever, der vælger 10. klasse, og hvilke tilbud møder eleverne i 10. klasse. Vi ser også på, hvad der har betydning for, om eleverne bliver mere motiverede til at starte på en ungdomsuddannelse efter 10. klasse. Læs mere