DialogkortDialogkort om alsidig personlig udvikling2019 Disse dialogkort giver jer spørgsmål, I kan reflektere over, når I vil sætte fokus på børns livsduelighed, engagement og deltagelseskompetence samt gåpåmod . Læs mere
InspirationsmaterialeNormer, smagsoplevelser og plads til leg2019 Få inspiration til arbejdet med børnenes mad og måltider. Materialet er baseret på forskning om mad og måltider i dagtilbud. Læs mere
VidensopsamlingViden om det pædagogiske arbejde med mad og måltider i dagtilbud2019 Denne vidensopsamling dækker forskningen inden for ni temaer vedrørende mad og måltider i dagtilbud. De ni temaer dækker, hvordan det pædagogiske personale arbejder med maddannelse, måltider og sundhed. Læs mere
PraksiseksemplerPraksis for det pædagogiske arbejde med mad og måltider i dagtilbud2019 I denne publikation undersøger EVA, hvordan udvalgte dagtilbud og kommuner arbejder pædagogisk med mad og måltider. Formålet er at formidle praksiseksempler, der kan inspirere til udvikling af pædagogiske læringsmiljøer omkring mad og måltider. Læs mere
ForskningskortlægningLeg og læring i skandinavisk dagtilbudsforskning2017 Hvad kendetegner den skandinaviske dagtilbudsforskning i leg og læring? Her kan du læse om de temaer der er særligt fremtrædende i den skandinaviske forskning om leg og læring. Læs mere
INSPIRATIONForældresamarbejde om børneperspektiver i læringsmiljøet2017 Få inspiration til forældresamarbejdet om børneperspektiver i læringsmiljøet - for ledere og medarbejdere i dagtilbud. Læs mere
GUIDEMåling af børns sproglige kompetencer og udvikling i dagtilbud - en guide til sprogvurderingsredskaber2018 REVIDERET UDGAVE: EVA har gennemgået og vurderet seks konkrete sprogvurderingsredskaber med udgangspunkt i guidens 10 spørgsmål. Gennemgangen af hvert redskab indledes med en sammenfatning af de pointer, som vedrører redskabets kvalitet og anvendelighed. Læs mere
vidensopsamlingKvalitet i dagtilbud - Pointer fra forskning2017 Her får du en opsamling med de mest centrale pointer fra forskningen om kvalitet i dagtilbud. Der er i alt elleve temaer, som i forskningen er identificeret som afgørende for kvalitet i dagtilbud. Læs mere
ARTIKEL FRA TIDSSKRIFTSmåbørnsperspektiver2017 EVA's undersøgelse af pædagogisk arbejde med børneperspektiver har vist, at visuelle, spatielle og fysiske metoder kan bidrage til at få indblik i også de yngste børns perspektiver på lige fod med traditionelle verbalt orienterede metoder. Læs mere
ARTIKEL FRA BAKSPEJLETIkke alle elefanter bydes op2009 Sociale børnelege som ”En elefant kom marcherende..” kan bekræfte den sociale orden i en børnegruppe og dermed virke stik imod hensigten om, at legen skal være inkluderende og skabe fællesskab. For nogle børn vælges aldrig, og dermed kan legene være med til cementere den sociale orden. Læs mere