EVA TEMABestyrelsen og forældresamarbejdet Her kan du læse om og få inspiration til, hvordan forældrebestyrelsen i dagtilbud kan understøtte det potentiale, der ligger i et godt og tæt forældresamarbejde. Læs mere
TEMAMåltider i dagtilbud Når dagtilbud har fokus på, hvordan der kan arbejdes pædagogisk med mad og måltider, gavner det børns læring, trivsel og udvikling. Siden her samler konkret inspiration og viden om at arbejde målrettet med udvikling af pædagogiske læringsmiljøer omkring mad og måltider i det enkelte dagtilbud. Læs mere
EVA TEMAArtikler fra EVA TEMA om hjernen og kroppen Hjernen er formbar - særligt hos små børn. Ny hjerneforskning viser, at krop, sanser og bevægelse spiller en helt central rolle i børns udvikling. Her kan du finde inspiration til, hvordan viden fra hjerneforskningen kan bruges ind i dagtilbuddets læringsmiljø. Læs mere
ProjektRelationer og venskaber Relationer og venskaber er en vigtig del af børns sociale udvikling og et område, der skal understøttes gennem pædagogiske aktiviteter. Til tider er alle børn dog ikke en del af legen, og her er det vigtigt at skabe sociale strukturer, så alle børn tager del i fællesskabet. Her kan du finde artikler om venskaber og relationer samt pædagogens rolle i at understøtte børns sociale trivsel. Læs mere
ProjektDen faglige udvikling i gymnasiet 1967–2017 Hvordan har det faglige niveau udviklet sig i fagene dansk, matematik, engelsk og fysik i gymnasiet fra 1967-2017? Det belyser denne undersøgelse, som EVA har lavet for Undervisningsministeriet. Læs mere
temaTrivsel i gymnasiet Mange elever oplever svære perioder i gymnasiet, og elever, der ikke trives, har svært ved at rykke sig fagligt. Det er en helt central opgave for gymnasierne at skabe læringsmiljøer og lærer-elevrelationer, der fremmer elevernes faglige og sociale trivsel. Læs mere
LæreplansfokusForældresamarbejde og den styrkede pædagogiske læreplan Samarbejdet med forældrene har fået en ny og fremtrædende rolle med den styrkede pædagogiske læreplan. Her kan I, der er dagtilbudsledere eller pædagogiske medarbejdere, finde inspiration til, hvordan forældresamarbejdet skal se ud i jeres dagtilbud. Læs mere
ProjektUndersøgelse fra 2020 af kvaliteten i kommunale dagtilbud Tre ud af fire børn i alderen 3-5 år bruger de fleste af deres vågne timer i en kommunal børnehave. Det gør børnehaverne til en vigtig arena i forhold til at sikre, at alle børn i Danmark trives og udvikler sig. EVA har undersøgt kvaliteten i kommunale børnehaver i Danmark. Her kan du læse mere om resultaterne af undersøgelsen. Læs mere
ProjektForsøg med karakterfri 1. g-klasser Hvordan oplever unge elever en karakterfri hverdag i gymnasiet, hvor der i stedet anvendes systematisk feedback til en faglig evaluering? Det undersøger EVA i et 2-årigt forsøg med en række 1. g-klasser. Læs mere
ProjektEvaluering af den styrkede pædagogiske læreplan EVA evaluerer i 2018-2021 den styrkede pædagogiske læreplan, som trådte i kraft 1. juli 2018, for Børne- og Undervisningsmisteriet. Vi følger udviklingen i kommunernes og dagtilbuddenes arbejde med at realisere den styrkede pædagogiske læreplan, bl.a. Læs mere