PanelKom med i EVA’s nye gymnasiepanel Er du lærer eller leder på et gymnasium, og har du lyst til at sætte dit præg på EVA’s undersøgelser på gymnasieområdet? Så meld dig til EVA’s nye gymnasiepanel. Læs mere
MinianalyseOvervejelser om erhvervsuddannelse blandt optagne på videregående uddannelser2022 Rapporten fokuserer udelukkende på personer, der er optaget på en videregående uddannelse, og som også har søgt – eller overvejet at søge – en erhvervsuddannelse. Hvem er de? Hvad karakteriserer dem? Og hvorfor vælger de erhvervsuddannelserne fra til fordel for en videregående uddannelse? Læs mere
RapportBedre SPS til elever med psykiske funktionsnedsættelser2022 Når elever med funktionsnedsættelser modtager specialpædagogisk støtte (SPS), kan det gøre en stor forskel for dem både aktuelt og fremover. Denne publikation beskriver otte skolers erfaringer med at udvikle deres SPS-praksis målrettet elever med psykiske funktionsnedsættelser. Læs mere
RapportEvaluering af ASF-klasser og særligt tilrettelagte klasser2022 I rapporten kan man læse om ASF-klasser og andre særligt tilrettelagte klasser, fx hvad der kendetegner elevgruppen i de to tilbud, og hvilke resultater der er af dem, hvilke omkostninger der er ved tilbuddene. Læs mere
RapportKortlægning af pædagogisk kompetenceudvikling blandt lærere på eud 20212022 Denne undersøgelse af erhvervsskolernes arbejde med at løfte eud-lærernes erhvervspædagogiske kompetencer, som det foreskrives i eud-reformen fra 2015. Læs mere
RapportEvaluering af Akademiet for Samfundsengagerede Unge2022 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af evalueringen af Akademiet for Samfundsengagerede Unge (ASU). ASU-ordningens overordnede formål er at styrke civilsamfundet ved at understøtte unges samfundsengagement. Læs mere
AnalyseCovid-19 har sat skub i eud-lærernes brug af digitale teknologier2022 Denne analyse giver indblik i, hvilken betydning nedlukningen ifm. covid-19-pandemien har haft for lærernes brug af digitale teknologier på ungdomsuddannelserne. Læs mere
RapportEvaluerings- og følgeforskningsprogrammet for FGU. Anden delrapport: Implementering af FGU 2022 Rapporten sætter fokus på den del af reformen Aftale om bedre veje til uddannelse og job, der knytter sig til implementeringen af FGU på institutionerne, herunder arbejdet med didaktik, fravær og trivsel samt opbygning af en fælles profession. Læs mere
MagasinDemokratisk selvtillid hos elever i gymnasiet2022 Ungdomsuddannelserne spiller en vigtig rolle i forhold til at skabe rum, hvor børn og unge kan øve sig i deres demokratiske færdigheder og udvikle sig til borgere, der er klædt på til at indgå aktivt i et demokratisk samfund. Læs mere
Kort fortaltOpsummering af 'Erfaringsopsamling: Elevernes læring og trivsel på de gymnasiale uddannelser under covid-19-pandemien'2022 EVA’s undersøgelse indikerer, at knap to år med gentagne nedlukninger og genåbninger af de gymnasiale uddannelser har haft en negativ betydning for elevernes faglighed og trivsel Læs mere