ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
ArtikelUnge vælger 10. klasse for at blive klar til uddannelse De unge betragter 10. klasse som en mulighed for at tænke sig om og forberede sig til en ungdomsuddannelse. De færreste unge, der vil i 10. klasse, ønsker dog at gå videre på en erhvervsuddannelse, viser en undersøgelse, EVA udgav i 2018. Læs mere
NOTATStuderendes oplevelse af online undervisning på første semester2020 Hvor mange studerende modtog online undervisning på første semester i efteråret 2020? Og hvad synes de studerende om den undervisning, de fik? EVA har spurgt 10.500 nystartede studerende og samlet deres svar i dette notat. Læs mere
PROJEKTStudiestart under COVID-19 På grund af COVID-19 har tusindvis af studerende fået en alternativ start på studielivet med hjemmeundervisning og aflyste sociale aktiviteter. EVA har spurgt de studerende, der startede i efteråret 2020, hvordan de har oplevet den første tid på studiet under COVID-19. Vi har bl.a. Læs mere
ARTIKELStuderende savner fysisk undervisning Over halvdelen af de nystartede studerende synes, online undervisning går ud over studiefællesskabet, og kun fire procent foretrækker online undervisning frem for almindelig undervisning. Læs mere
ProjektDigitale teknologier i undervisningen EVA følger, hvordan gymnasier anvender digital teknologier i undervisningen - både før, under og efter coronanedlukningen. Læs mere
NotatDigitale teknologier i undervisningen på ungdomsuddannelserne2020 Notatet giver lærere på ungdomsuddannelserne inspiration til, hvilke pædagogiske og didaktiske overvejelser det kan være relevant at gøre sig i planlægningen af undervisning med digitale teknologier. Læs mere
ArtikelDigitale teknologier understøtter undervisningen, men er også en barriere for læring Digitale teknologier kan understøtte det faglige indhold og formål med undervisningen, men de kan også distrahere eleverne og udgøre en barriere for læring. Nyt notat om læreres pædagogiske og didaktiske overvejelser om til- og fravalg af digitale teknologier i undervisningen på ungdomsuddannelserne. Læs mere