TEMAUddannelseskvalitet Find vores udgivelser om uddannelseskvalitet - måling af uddannelseskvalitet på de videregående uddannelser. Læs også om metoden peerfeedback, hvor studerende giver hinanden feedback. Læs mere
TEMAOvergange til arbejdsmarkedet Hvad er effekten af studiejob, udveksling og projektorienterede forløb? Og hvad er koblingen mellem uddannelse og arbejdsmarkedet? Få svaret i EVA's undersøgelser om overgange mellem videregående uddannelser og arbejdsmarkedet. Læs mere
TEMAFrafald og fastholdelse Find vores udgivelser om, hvilke årsager der er til det høje frafald på de videregående uddannelser, og find inspiration til, hvordan man mest effektivt kan forebygge frafald. Læs mere
PROJEKTVeje til uddannelseskvalitet Dette projekt undersøger, hvordan man ude på de videregående uddannelser kan arbejde med de seks indikatorer for et godt læringsmiljø, som er repræsenteret i Læringsbarometer. Læs mere
ARTIKELDen sociale skævhed på universitetet er størst i studiestarten Børn af akademikerforældre har de bedste odds for at fuldføre universitetet. Men kun når man kigger på første semester. Herefter har alle studerende næsten lige store chancer for at fuldføre, medmindre deres forældre er ufaglærte. Det viser en ny analyse fra EVA. Læs mere
PROJEKTForældres uddannelse og frafald på universiteter Næsten en tredjedel af studerende på universitetet falder fra i løbet af de første to år. Dette projekt undersøger sammenhængen mellem frafaldet og forældres uddannelsesmæssige baggrund. Læs mere
ArtikelSlut med zoom? Vi skal holde fast i de nye digitale muligheder for at udvide undervisningen Vi skal passe på med at sammenligne fysisk og virtuel undervisning. For de kan noget helt forskelligt og kan supplere hinanden på måder, der styrker elevernes muligheder for at deltage i undervisningen, mener forsker i læring og digitale medier Christian Dalsgaard. Læs mere
ArtikelRødbeder kan noget i den virtuelle undervisning Peter har haft held med at skabe meningsfuld digital undervisning for sine elever derhjemme. Men i sidste ende er han i tvivl om, hvor meget fra nedlukningstiden han egentlig kan bygge videre på, når hverdagen igen består af fysisk undervisning. Læs mere
Artikel”Virtuel undervisning må ikke bare bestå af en lærer, der taler ind i en skærm” Virtuel undervisning kan aldrig erstatte den fysiske undervisning. Men man kan arbejde med at gøre den virtuelle undervisning så motiverende for eleverne som muligt, oplever Lisa. Det gør hun bl.a. Læs mere
Artikel"Det er svært at have relationer til eleverne i den virtuelle undervisning – og relationen betyder alt” Normalt er Lars typen, som aktivt bruger sine relationer til eleverne og løbende dialog som redskab i forhold til undervisning og feedback. Perioden med virtuel undervisning har udfordret denne tilgang og har krævet mere forberedelse og en højere grad af struktur for at fungere. Læs mere