EVA undersøgerAlmene studiekompetencer Her finder du EVA's rapporter, artikler og undersøgelser om unge studerendes almene studiekompetencer på de videregående uddannelser. Læs mere
ArtikelDer vil altid være et mærkbart skift mellem gymnasiet og en videregående uddannelse Selvom det er gymnasiernes opgave at klæde deres elever på til videre uddannelse, bekymrer det ikke formanden for Danske Gymnasier, at de nye studerende synes, det er svært at håndtere den nye hverdag på de videregående uddannelser. Læs mere
ArtikelSådan rustes KU-studerende til at komme igennem pensum Nogle studerende drukner i de svære tekster, andre giver op på forhånd, når de ikke har teknikkerne til at studere. Derfor er Københavns Universitet i gang med at integrere arbejdet med studieteknikker i den almindelige undervisning – ikke kun i studiestarten, men hele vejen igennem bacheloruddannelserne. Læs mere
PressemeddelelseNye studerende er gode til samarbejde, men slås med at planlægge deres tid Studieteknik, selvstudie og studieplanlægning er blandt de kompetencer, de nye studerende selv vurderer, at de er dårligst til. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. Ansvaret ligger både hos gymnasierne og på de videregående uddannelser. Læs mere
DEBATGod undervisning fortjener højere status på universiteterne I andre nordiske lande har man ændret i incitamenterne for at sikre, at de universitetsansatte tager undervisningsopgaven mere alvorligt. Det bør Danmark lade sig inspirere af. Læs mere
TEMA7-trins skalaen Find EVA's kortlægning og analyser af 7-trins karakterskalaen. EVA har bl.a. undersøgt udviklingen i karaktergivningen siden karakterskalaens implementering. Karaktergivningen i både grundskole, gymnasiale uddannelser og videregående uddannelser er i fokus. Læs mere
DebatSæt digitale læringsmål Digitale kompetencer er adgangsbilletten til fremtidens arbejdsmarked, så vi har brug for fælles ambition for digital læring. Læs mere
DebatEt gymnasium uden karakterer - vejen til bedre trivsel for de unge? Gymnasieelever er blevet mere karakterfokuserede end tidligere, og det store fokus på karakterer kan virke hæmmende for både den faglige udvikling og elevernes trivsel. Læs mere
ArtikelGuide: Få et fagligt udbytte af den digitale teknologi i undervisningen Følg disse veje og giv eleverne på gymnasier et fagligt udbytte af digitale teknologier i undervisningen. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEElever har brug for hjælp til at navigere i det digitale gymnasium Undersøgelse fra EVA om digitale platforme i gymnasiet viser, at unge mangler kompetencer til at navigere digitalt og savner klarere rammesætning fra underviserne. Læs mere