PanelKom med i EVA’s nye gymnasiepanel Er du lærer eller leder på et gymnasium, og har du lyst til at sætte dit præg på EVA’s undersøgelser på gymnasieområdet? Så meld dig til EVA’s nye gymnasiepanel. Læs mere
ProjektValg og fravalg af EUD Nogle nyoptagne studerende på videregående uddannelser overvejede eller søgte også ind på en erhvervsuddannelse, men endte med at vælge den fra. I denne undersøgelse har EVA undersøgt hvorfor. Læs mere
ProjektASF-klasser og særligt tilrettelagte klasser Børne- og Undervisningsministeriet (BUVM) har bedt Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) om at forestå en evaluering af ASF-klasser og andre særligt tilrettelagte klasser på det gymnasiale område som følge af den politiske aftale om en samlet indsats for elever og studerende med handicap på ungdomsu Læs mere
ProjektSkolers erfaringer med SPS-praksis Det har betydning for kvaliteten af SPS, hvordan støtten tilrettelægges på skolerne. En god tilrettelæggelse af SPS-arbejdet er afgørende for, at eleverne får den støtte, de har behov for, og dermed også for, at eleverne får det størst mulige udbytte af støtten og af deres uddannelse. Læs mere
ProjektSamfundsengagerede unge ASU-ordningens overordnede formål er at styrke civilsamfundet ved at understøtte unges samfundsengagement. I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af evalueringen af Akademiet for Samfundsengagerede Unge (ASU). Læs mere
ProjektDigitale teknologier på ungdomsuddannelser efter corona I foråret 2020 sendte covid-19 den samlede uddannelsessektor ud i et gigantisk digitalt eksperiment, hvor undervisningen fra den ene dag til den anden skulle foregå virtuelt. I denne undersøgelse ser EVA på, hvilken betydning nedlukningen ifm. Læs mere
ProjektUndersøgelse af gymnasieelevers demokratiske selvtillid Danske unge er blandt de unge i verden, der ved allermest om demokrati, men ligger lavt, når man ser på, hvor mange der deltager i politiske aktiviteter uden for skoletiden. Læs mere
ProjektGymnasiale uddannelser: Erfaringsopsamling på Covid-19-pandemien Siden marts 2020 har de gymnasiale uddannelser haft to længerevarende perioder med landsdækkende nedlukninger som følge af covid-19-pandemien. Hertil kommer en lang række lokale nedlukninger, hvor lokale smitteudbrud har lukket hele gymnasier eller sendt enkelte klasser hjem. Læs mere
ProjektEUD: Erfaringsopsamling på Covid-19-pandemien Et indblik i, hvordan de danske erhvervsuddannelser har det fagligt og trivselsmæssigt efter mere end halvandet år præget af kortere og længere perioder med nødundervisning som følge af Covid-19-pandemien Læs mere
ProjektAlder og frafald blandt elever på erhvervsuddannelserne Samfundet har behov for flere faglærte, og derfor er der en politisk målsætning om, at 30 % af eleverne skal søge ind på en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller. 10. klasse i 2030. Men hvordan ser aldersprofilen ud for eleverne på erhvervsuddannelserne? Læs mere