RapportKøn og uddannelsesvalg i 9. klasse2019 I denne rapport stiller EVA skarpt på køn og de forskelle i uddannelsesvalg og overvejelser om uddannelsesvalg, som viser sig, når piger og drenge sammenlignes. Læs mere
RapportUddannelsesvalg i 9. klasse2019 Når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser over fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Det viser en ny undersøgelse, hvori Danmarks Evalueringsinstitut har undersøgt de unges valg af ungdomsuddannelse eller 10. klasse fra de unges eget perspektiv. Læs mere
Plakat7 veje til bedre digitale læringsforløb2019 Her får I syv konkrete bud på tiltag, der kan være med til at forbedre jeres digitale læringsforløb på voksen- og efteruddannelser. Lige til at printe og hænge op til inspiration. Læs mere
ProjektGymnasiale karakterers betydning for frafald Find EVA's udgivelser om sammenhængen mellem studerendes gymnasiale karakterer og frafald på henholdsvis universiteterne, professionshøjskolerne og erhvervsakademierne. Læs mere
ProjektKarakterer i specifikke fag som optagelseskriterie Find viden om hvilken betydning karakterer i specifikke fag som optagelseskriterie i forhold til at bruge karaktergennemsnittet Læs mere
ProjektErfaringer med digitalisering af VEU Hvordan er erfaringerne med at tilrettelægge voksen- og efteruddannelse (VEU) som e-læring og blended learning? Hvor udbredt er brugen af digitale læringsplatforme, og hvordan vurderer institutionerne behovet for at afdække deres digitale parathed? Læs mere
infografikSådan ser de unge på erhvervsuddannelser og gymnasiet efter 9. klasse2019 Få et faktuelt overblik, hvilke bevæggrunde de unge har til at vælge ungdomsuddannelse efter 9. klasse. Læs mere
MinianalyseKortlægning af kvote 2-systemet på de videregående uddannelser2019 I dette notat kortlægger Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) centrale aspekter af kvote 2-optagesystemet, herunder søgning og optag via kvote 2, samt hvilke ansøgningsformer, der er mest almindelige. Læs mere
NotatAlmene digitale kompetencer i erhvervsuddannelserne2019 Hvilke almene digitale kompetencer bør elever tilegne sig i løbet af deres erhvervsuddannelse? Og hvordan skal erhvervsuddannelserne i praksis arbejde med at understøtte, at eleverne får de fornødne digitale kompetencer? Læs mere
ProjektUndersøgelse fra 2020 af kvaliteten i kommunale dagtilbud Tre ud af fire børn i alderen 3-5 år bruger de fleste af deres vågne timer i en kommunal børnehave. Det gør børnehaverne til en vigtig arena i forhold til at sikre, at alle børn i Danmark trives og udvikler sig. EVA har undersøgt kvaliteten i kommunale børnehaver i Danmark. Her kan du læse mere om resultaterne af undersøgelsen. Læs mere