Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
RapportElevernes oplevelse af de tekniske eux-forløb2021 Undersøgelsen giver et indblik i, hvad der karakteriserer elever på erhvervsuddannelser med eux sammenlignet med elever på de ordinære erhvervsuddannelser på de samme uddannelser. Den belyser også, hvilke bevæggrunde eux-eleverne har for at vælge en erhvervsuddannelse med eux, og hvordan eleverne oplever eux-forløbene. Læs mere
MagasinMagasin om gymnasielæreres erfaringer med virtuel undervisning I dette magasin formidler Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en række gymnasielæreres erfaringer med virtuel undervisning i coronatiden. Vi håber, at magasinet kan give dig et indblik i en hel særlig tid for lærerne på de gymnasiale uddannelser. Hvis du selv er lærer, kan du måske spejle dig i andre læreres oplevelser og erfaringer – og måske kan magasinet inspirere til refleksioner over, hvilken plads de digitale teknologier kan få i den fysiske undervisning i fremtiden. Læs mere
EVA TEMA #15Artikler fra EVA TEMA om faglig ledelse EVA TEMA giver lederen input og inspiration til at være en stærk navigatør af sit dagtilbud. Læs mere
InspirationMad og måltider i dagtilbud og familie2021 Inspiration til det pædagogiske arbejde og forældresamarbejde om sunde mad- og måltidsvaner Læs mere
ProjektElevers og praktikvirksomheders erfaringer med de tekniske eux-forløb Erhvervsuddannelser med eux har siden 2010 givet elever mulighed for både at få en gymnasial eksamen og blive udlært inden for et erhverv. Eux ses som en af de vigtigste nøgler til at tiltrække flere unge til erhvervsuddannelserne. EVA har afdækket, hvordan henholdsvis praktikvirksomheder og eleverne oplever og vurderer de tekniske eux-forløb. Læs mere
RapportPraktikvirksomheders erfaringer med tekniske eux-elever2021 I denne rapport præsenterer EVA en undersøgelse af praktikvirksomheders kendskab til og oplevelse af elever fra erhvervsuddannelser med teknisk eux. Få indblik i, hvordan praktikvirksomheder vurderer de tekniske eux-elevers kompetencer, og hvilke fordele og ulemper de ser ved eux-uddannelserne. Læs mere
LæreplanstemaKrop, sanser og bevægelse Pædagogisk arbejde med børns kropslighed, sansning og bevægelse er med til at forme deres muligheder for at bruge og fornemme deres krop, udtrykke sig, aflæse andres kropssprog og udvikle sunde kropsvaner i barndommen og voksenlivet. På denne side får du viden og inspiration til arbejdet med læreplanstemaet. Læs mere
PowerpointModul om krop, sanser og bevægelse2020 Her finder I oplæg og øvelser, der kan gøre jer klogere på læreplanstemaet krop, sanser og bevægelse. Oplægget kan bruges af ledere eller andre, der vil udvikle pædagogisk personales arbejde med børns krop og bevægelser og sætte en ramme for fælles, faglig refleksion. Læs mere