Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
MAGASINKøn og deltagelsesmuligheder2024 Magasinet bringer nyt fra forskning om betydningen af køn i dagtilbud og giver bud på, hvordan pædagogisk personale kan arbejde for, at alle børn tilbydes lige deltagelsesmuligheder – uafhængigt af deres køn. Læs mere
HæfteBørns oplevelser af leg i børnehaven2023 Dette hæfte samler de vigtigste pointer fra EVA's undersøgelse af, hvad børn er optagede af, når de leger, og hvornår børn oplever at have de bedste muligheder for at deltage i leg med andre børn. Læs mere
RapportBørneperspektiver på deltagelsesmuligheder i leg2023 Hvad er børn optaget af, når de leger, og hvornår oplever børn at have de bedste muligheder for at deltage i leg med andre børn? Det har EVA undersøgt og præsenteret i denne rapport. Læs mere
MagasinMagasinet EVA TEMA: Børnefællesskaber for 0-2-årige børn2023 NYT nummer af EVA TEMA stiller skarpt på, hvordan dagtilbud kan tage vare på børnenes relationer til hinanden og skabe stærke børnefællesskaber. Læs mere
MagasinEVA TEMA: Det tværprofessionelle samarbejde2023 I dette nummer af EVA TEMA stiller vi skarpt på det tværprofessionelle samarbejde om børn i udsatte positioner. Fordi vi er nødt til sammen at blive klogere på, hvordan vi får det til at fungere bedst muligt. Læs mere
MagasinEVA TEMA: Pædagogisk relationskompetence2022 Relationsarbejde er en grundpille i den pædagogiske praksis – i rutinesituationer, i aktiviteter og i legen på legepladsen. Men relationskompetence er ikke medfødt. Det er en faglig kompetence, man skal øve. Det har dette EVA TEMA fokus på. Læs mere
NOTATMinianalyse: Fra ufaglært til faglært 2021 Denne minianalyse ser på, hvor mange ufaglærte, der er startet på en erhvervsuddannelse i perioden 2015-2019. Analysen følger op på EVA’s spørgeskemaundersøgelse blandt ufaglærte i 2014. Læs mere
MagasinEVA TEMA: En tryg opstart2021 Det kan være en kunst at organisere den gode opstart. Dette EVA TEMA har fokus på, hvordan opstarten kan blive en tid, der er så tryg og god som muligt for alle børn og forældre samt for det pædagogiske personale og den øvrige børnegruppe. Læs mere
RapportGymnasiale uddannelser og karakterer på første år af de videregående uddannelser - delrapport 22021 Denne rapport undersøger forskelle i karaktergennemsnittet på første år af de videregående uddannelser, for studerende, der har haft samme fag på forskellige gymnasiale uddannelser. Analyserne kan være med til at belyse, i hvilket omfang eventuelle forskelle kan tilskrives forskelle i karaktergiv Læs mere