Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
ArtikelInspiration fra viden og praksis: Sådan støtter skoler og kommuner nyuddannede lærere Mentorordninger, undervisningsobservation og introforløb. Det er nogle af de indsatser, som nyuddannede lærere kan have gavn af i deres første job. Læs mere
katalogStøtte til nyuddannede lærere2023 Dette katalog beskriver de vigtigste pointer fra danske og internationale undersøgelser og forskning om, hvordan man kan støtte nyuddannede lærere, og giver eksempler på, hvordan nogle danske kommuner og skoler lige nu arbejder med at støtte deres nyuddannede lærere. Læs mere
Artikel9 ud af 10 PPR-ledere: Efterspørgslen på individuelle udredninger af børn og unge stiger PPR er under pres og oplever at skulle bruge halvdelen af deres tid på individorienterede og kompenserende opgaver. I stedet ville PPR hellere prioritere mere tid på det fællesskabsorienterede og forebyggende gennem rådgivning af lærere og pædagoger. Læs mere
ProjektKommunernes pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) Denne undersøgelse sætter fokus på samarbejdet mellem PPR og grundskoleområdet, og vi belyser de udfordringer, som PPR og skolerne oplever. Læs mere
Interaktivt danmarkskortPå tværs af Danmark: Uddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen Find rundt i to interaktive danmarkskort og få overblik over forskellene i uddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen på tværs af kommuner og landsdele. Læs mere
NotatUndervisere i folkeskolen og deres uddannelse2021 Notatet præsenterer resultaterne af en registerundersøgelse af uddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen. Læs mere
ProjektUddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen Andelen af undervisere i folkeskolen uden en læreruddannelse er stigende, efteruddannelsesaktiviteten er faldende, og der er fortsat behov for at styrke kompetencedækningen. Læs notatet og få overblik over forskelle på tværs af landet vha. interaktive danmarkskort. Læs mere
ArtikelManglen på uddannede lærere varierer meget på tværs af landet Andelen af læreruddannede undervisere i folkeskolen falder i hele Danmark. Men problemets omfang varierer meget på tværs af landet. Det viser et notat fra EVA. Læs mere