DebatindlægKortere skoledage kan betyde mere SFO. Men hvad med kvaliteten? I regeringens folkeskoleudspil lægges der op til kortere skoledage. Det vil give børn og unge mulighed for mere tid i SFO eller klub. Læs mere
Artikel93 % af landets fritidstilbud vægter fællesskaber højt. Alligevel har de svært ved at få alle med I en ny undersøgelse siger mere end halvdelen af lederne i landets fritids- og klubtilbud, at de oplever børn og unge, der står uden for fællesskaberne. Læs mere
ArtikelNational undersøgelse viser svingende kvalitet i daginstitutioner og dagplejer for 0-2-årige 38 % af daginstitutioner og 46 % af dagplejerne har utilstrækkelig kvalitet. Mange steder kan det pædagogiske læringsmiljø kun til en vis grad forventes at understøtte de yngste børns udvikling og trivsel. Den første nationale undersøgelse af kvaliteten i danske dagtilbud for 0-2-årige giver os vigtig viden at handle på. Læs mere
ArtikelDagtilbudsforskning af lav kvalitet gør det sværere at udvikle vores dagtilbud Halvdelen af danske dagtilbudsstudier er ifølge internationale kvalitetskriterier af ”lav kvalitet”. Med Ministeriet for Uddannelse og Forsknings oprettelse af partnerskab for børneforskning er der dog håb om en fremtid med mere anvendelig forskning af høj kvalitet. Læs artiklen
ArtikelTidlig SFO bør have fokus på relationer og børns fællesskab Flere og flere børn går i tidlig SFO, inden de begynder i skole, men der er begrænset viden om, hvilke rammer der er omkring børnene, og hvordan deres hverdag ser ud. En ny EVA-undersøgelse giver et indblik. Læs mere
ArtikelKvaliteten i dagtilbud bliver undersøgt EVA og VIVE er i øjeblikket i gang med en landsdækkende undersøgelse af kvaliteten i de danske dagtilbud, som Børne- og Undervisningsministeriet har bestilt. Men hvad vil man undersøge, og hvorfor skal det gøres? Det giver EVA’s områdechef Dina Celia Madsen svar på her. Læs mere
ArtikelDet skal du, som er pædagogisk leder, vide om de nye regler for tilsyn i dagtilbud Kommunerne skal leve op til en række nye krav i deres tilsyn med dagtilbud.Der er særligt tre nye krav, der kommer til at påvirke tilsynene, nemlig krav til uvildighed, observationer og opfølgning på tilsyn. Her får du, der er dagtilbudsleder, vores vigtigste pointer om, hvad de tre nye centrale krav kan betyde for dagtilbuddenes oplevelse af det pædagogiske tilsyn. Læs mere
ArtikelAMU kan styrke deltagernes basale færdigheder Svage læse-, regne- og skrivefærdigheder kan være en udfordring for det enkelte menneske både i arbejdssammenhæng og privat. Samtidig er et vist niveau af basale færdigheder en forudsætning for at være en del af arbejdsstyrken. Læs mere
ArtikelSe hvad der kendetegner den nyeste dagtilbudsforskning Nu er der kommet nye studier i den skandinaviske database med dagtilbudsforskning. Her kan du se, hvad der kendetegner forskning i 2018 og 2019. Læs mere
ArtikelTidlig SFO betyder skoleforberedelse for flere og flere børn allerede som 4-årige Den stigende brug af tidlig SFO betyder, at børn i en stadigt tidligere alder skal forholde sig til skolen igennem skoleforberedende aktiviteter i børnehaven. Men vi mangler viden om, hvordan de skoleforberedende aktiviteter tilrettelægges, og hvad det tidlige stop i børnehaven betyder for børnenes trivsel og udvikling. Læs mere