PodcastPodcast: Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning i grundskolen Tag hørebøfferne på, og få inspiration til, hvordan I kan komme i gang med og udvikle undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning. Læs mere
VidenspakkeViden om UBNU i grundskolen Undersøgelsesbaseret naturfagsundervisning (UBNU) har potentiale til at motivere og dygtiggøre eleverne. Bliv klogere på, hvordan du kan undervise undersøgelsesbaseret og guide eleverne til selv at søge svar. Læs mere
DebatEn ny skala løser ikke alle karaktersystemets udfordringer Nye trinbeskrivelser med mindre fejlfokus, vil ikke afvikle udfordringerne med unges præstationspres. Der er brug for diskussioner om, hvornår karakterer fremmer læring og motivation, og hvornår de spænder ben herfor. Læs områdechef, Camilla Thorgaards indlæg i debatten om 7-trinsskalaen. Læs mere
Artikel4 ting enhver elev bør vide om eksamen Hvor stort karakterspring kan man forvente fra års- til eksamenskarakter? Er det godt eller skidt for karakterbladet, at man skal op til en mundtlig eksamen? Læs mere
TEMA7-trins skalaen Find EVA's kortlægning og analyser af 7-trins karakterskalaen. EVA har bl.a. undersøgt udviklingen i karaktergivningen siden karakterskalaens implementering. Karaktergivningen i både grundskole, gymnasiale uddannelser og videregående uddannelser er i fokus. Læs mere
DEBATFor mange indsatser og for lidt prioritering risikerer at spænde ben for den gode skoleudvikling Den gode skoleudvikling er udfordret af for mange indsatser og for lidt prioritering af, hvad der giver mening på den enkelte skole. Det skriver Lise Tingleff, chef for EVA's grundskoleområde, i et indlæg i Jyllandsposten 25. februar 2018. Læs mere
EVA undersøgerPraksisnær viden om den nye folkeskole Få inspiration fra en række skoler, der har udviklet lokale løsninger på elementer i den nye folkeskole, bl.a. om didaktisk nytænkning, metoder til en varieret skoledag og ledelse af det pædagogiske læringscenter. Læs mere
EVA undersøgerDen nye folkeskole efter reformen Find vores udgivelser om den nye folkeskole efter folkeskolereformen. Vi har undersøgt skolebestyrelsens rolle i den nye skole, forældreperspektiver på folkeskolen, skolernes arbejde med klasse- og holddannelse og den pædagogiske praksis i indskolingen. Læs mere