RapportKompetenceudvikling i praksis 2.02021 Afsluttende evaluering af projektet 'Kompetenceudvikling i praksis' i Guldborgsund Kommune og Lolland Kommune, som er støttet af A.P. Møller Fonden. Læs mere
AnalyseVi skal ikke tale obligatorisk erhvervspraktik til alle. Vi skal tale meningsfuld erhvervspraktik til alle Erhvervspraktikken er på dagsordenen – og med god grund. Hvis vi vil have flere unge i gang med en erhvervsuddannelse, er en udbredelse af erhvervspraktikken i folkeskolen et rigtigt godt sted at starte. Læs mere
Interaktivt danmarkskortPå tværs af Danmark: Uddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen Find rundt i to interaktive danmarkskort og få overblik over forskellene i uddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen på tværs af kommuner og landsdele. Læs mere
NotatUndervisere i folkeskolen og deres uddannelse2021 Notatet præsenterer resultaterne af en registerundersøgelse af uddannelse, efteruddannelse og kompetencedækning i folkeskolen. Læs mere
ArtikelManglen på uddannede lærere varierer meget på tværs af landet Andelen af læreruddannede undervisere i folkeskolen falder i hele Danmark. Men problemets omfang varierer meget på tværs af landet. Det viser et notat fra EVA. Læs mere
DebatEVA: Her er de mest grundlæggende problemer ved UPV’en, som der bør tages hånd om En ændring af UPV’en bør forholde sig til, om vurderingen af elevernes personlige og sociale kompetencer stadig skal være en adgangsbillet for, at eleven kan komme ind på den ungdomsuddannelse, hun ønsker. Læs mere
DebatUPV’en bliver et wake up-call for nogle, men stresser andre elever Uddannelsesparathedsvurderingen kan føre til succes eller fiasko. Vi må sætte spørgsmålstegn ved, om og hvordan systemet omkring UPV’en helt grundlæggende forbereder eleverne til en ungdomsuddannelse. Læs mere
Debat3 måder, lærere kan forbedre gruppearbejdet Eleverne i den danske folkeskole bruger markant mere tid på gruppearbejde end elever i de øvrige OECD-lande. Der er dog behov for mere fokus på, hvad det velfungerende gruppearbejde kræver af både elever og lærere. Læs mere
InspirationskatalogGruppearbejde i folkeskolen - Erfaringer fra aktionslæring2020 Gruppearbejde er en undervisningsform med potentiale til at styrke elevernes faglige udvikling, sociale relationer og evne til at planlægge og gennemføre en opgave sammen med andre. I kataloget kan du få inspiration til, hvordan man kan styrke elevernes udbytte af at arbejde i gruppe. Læs mere
ArtikelAktionslæringsforløb: Prøv selv metoden Hvordan kan man tilrettelægge et aktionslæringsforløb, som stiller skarpt på gruppearbejde? Følg disse gode råd og kom godt fra start med udviklingen af jeres praksis. Læs mere