TEMAProfessionsuddannelser EVA har undersøgt, hvem de studerende er på de fire store professionsbacheloruddannelser til sygeplejerske-, socialrådgiver-, lærer- og pædagog. Læs mere
ArtikelRødbeder kan noget i den virtuelle undervisning Peter har haft held med at skabe meningsfuld digital undervisning for sine elever derhjemme. Men i sidste ende er han i tvivl om, hvor meget fra nedlukningstiden han egentlig kan bygge videre på, når hverdagen igen består af fysisk undervisning. Læs mere
Artikel”Virtuel undervisning må ikke bare bestå af en lærer, der taler ind i en skærm” Virtuel undervisning kan aldrig erstatte den fysiske undervisning. Men man kan arbejde med at gøre den virtuelle undervisning så motiverende for eleverne som muligt, oplever Lisa. Det gør hun bl.a. Læs mere
Artikel"Det er svært at have relationer til eleverne i den virtuelle undervisning – og relationen betyder alt” Normalt er Lars typen, som aktivt bruger sine relationer til eleverne og løbende dialog som redskab i forhold til undervisning og feedback. Perioden med virtuel undervisning har udfordret denne tilgang og har krævet mere forberedelse og en højere grad af struktur for at fungere. Læs mere
MagasinMagasin om gymnasielæreres erfaringer med virtuel undervisning I dette magasin formidler Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) en række gymnasielæreres erfaringer med virtuel undervisning i coronatiden. Vi håber, at magasinet kan give dig et indblik i en hel særlig tid for lærerne på de gymnasiale uddannelser. Hvis du selv er lærer, kan du måske spejle dig i andre læreres oplevelser og erfaringer – og måske kan magasinet inspirere til refleksioner over, hvilken plads de digitale teknologier kan få i den fysiske undervisning i fremtiden. Læs mere
DebatindlægDen virtuelle undervisning skal ikke erstatte, men udvide den fysiske undervisning Fjernundervisningen på de gymnasiale uddannelser viste fordele og ulemper ved den virtuelle undervisning. Men de positive erfaringer risikerer at drukne i en polariseret diskussion af, om vi skal have mere eller mindre virtuel undervisning. Læs mere
Skrivbar skabelonSkrivbar skabelon til at evaluere arbejdet med den pædagogiske læreplan2021 Formålet med skabelonen er at inspirere og under-støtte jeres skriftlige evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan. Den skal gennemføres mindst hvert andet år. Det er ikke et lovkrav, at I benytter denne skabelon. Læs mere
TEMAFælles pædagogisk grundlag Det pædagogiske grundlag bygger på den danske dagtilbudstradition. Grundlaget består af en række fælles og centrale elementer, der skal kendetegne arbejdet med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse i alle dagtilbud i Danmark. Her har vi samlet viden og inspiration, der kan være relevant i jeres arbejde med det fælles pædagogiske grundlag. Læs mere
LæreplanstemaDe seks læreplanstemaer Her finder du alle seks temaer om læreplaner. Læs om 'Social udvikling', 'Alsidig personlig udvikling', 'Natur, udeliv og science', 'Kultur, æstetik og fællesskab', 'Kommunikation og sprog' og 'Krop, sanser og bevægelse'. Læs mere
SkabelonRedskaber og skabeloner til styrket pædagogiske læreplaner Her finder du en skrivbar skabelon, som I kan skrive jeres egen pædagogiske læreplan ind i. Du finder også redskaber til selvevaluering og til forankringsprocessen. Læs mere