debatVi skal udfordre kønsstereotyperne i de unges uddannelsesvalg. Mange unge vælger kønsstereotype uddannelser. Det er især et problem for de uddannelser, der har svært ved at rekruttere elever nok. Læs mere
ArtikelTæt samarbejde mellem lærer og vejleder kan styrke inklusion Når lærere samarbejder med vejledere, som har specialpædagogisk viden og kompetencer, kan det styrke undervisningen. Særligt når lærer og vejleder er fælles om undervisningen. Læs mere
ArtikelLitteratur om videregående VEU kortlagt EVA har i et nyt litteraturstudie kortlagt, hvilke studier af videregående voksen- og efteruddannelse (VEU) der er foretaget i Danmark de seneste ti år (2010-2019) og hvilke temaer inden for området der er undersøgt. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
ArtikelForældrebestyrelsen skal have blik for forskellighed Med dagtilbudsloven i 2018 kom der ekstra fokus på samarbejdet mellem hjem og dagtilbud. Og forældrebestyrelsen spiller en central rolle. Men hvordan understøtter bestyrelsen det potentiale, der ligger i et godt og tæt forældresamarbejde? Læs mere
NyhedNy områdechef for dagtilbud Sociolog Dina Celia Madsen er fra 1. december 2019 ny områdechef for dagtilbud på EVA. Dina har siden 1. januar været konstitueret områdechef først for EVA’s enhed for videregående uddannelse og siden for enheden for dagtilbud. Læs mere
ArtikelGuide: 9 trin til gode principper for forældresamarbejdet Beskriv, hvad I mener med jeres principper. Involver den store forældregruppe i at koble principperne til praksis. Det er blot to af guidens anbefalinger til jeres arbejde med principperne for forældresamarbejde Læs mere
VoxpopBestyrelsens principper skal klæde alle forældre på til indflydelse Forældrebestyrelser skal udstikke principper for samarbejdet mellem dagtilbud og hjem. Men hvordan kan principperne se ud i praksis? Og hvad betyder bestyrelsens øgede indflydelse egentlig? EVA har bedt FOLA, BUPL og formanden for dagtilbudsnetværket i BKF give deres perspektiver. Læs mere
DialogkortPrincipper for samarbejde mellem dagtilbud og hjem Arbejdet med principper kræver refleksion og inddragelse. Sørg for at få stillet jer selv de rigtige spørgsmål, både som personalegruppe og bestyrelse. Det gælder i forhold til forarbejde, formulering og forankring af de endelige principper. Læs mere