ArtikelDet sker der, når en 1.g-klasse får karakterfri i et år Arbejdet med karakterfrihed indebærer en kulturændring for både lærere og elever, viser forsøg med karakterfri 1. g. Læs mere
ArtikelFærre voksne optages på EUV, men flere gennemfører På tre ud af fire hovedområder er der siden erhvervsuddannelsesreformen i 2015 sket et fald i tilgangen af voksne til grundforløbet på erhvervsuddannelserne. Antallet af voksne, der gennemfører grundforløbet, er dog steget, fordi en større andel gennemfører. Læs mere
DebatUnge opfatter omveje som unødvendigt spild Folkeskolens ældste elever skal håndtere modsatrettede hensyn, når de vælger uddannelse, og det er med til at presse dem. De har brug for bedre tid og mulighed for at vælge om. Læs mere
RapportFleksibilitet i ungdomsuddannelsessystemet2018 Rapporten beskriver, i hvilken grad unge og deres forældre oplever ungdomsuddannelsessystemet som fleksibelt eller ej, og den afdækker, om det syn, der er på de forskellige ungdomsuddannelser, er retvisende. Læs mere
DEBATHusk de læsesvage voksne i trepartsforhandlingerne En af de hårde nødder, som trepartsforhandlinger gerne skal knække, er at give flere voksne bedre grundlæggende kompetencer i at kunne læse, skrive og regne. Læs mere
ProjektBasale færdigheder hos voksne Mange danskere har problemer med basale færdigheder som fx læse, skrive, regne eller bruge it. Her er samlet viden om og bud på, hvad der kan ændre billedet. Læs mere
DEBATBryd arven af svage læse- og regnefærdigheder I Danmark har vi 600.000 voksne, der ikke rigtig kan læse. Forældre har stor betydning for børnenes læseevner, og derfor går svage læsefærdigheder ofte i arv til næste generation. Den cirkel skal brydes. Læs mere
RAPPORTFeedback som en integreret del af undervisningen – en vidensopsamling2017 Hvad der har betydning for, om feedback og evaluering styrker elevernes læring? Og hvordan lærerne kan arbejde med feedback som en integreret del af undervisningen? Det ser denne vidensopsamling ser på. Læs mere
ARTIKELSådan bliver feedback en del af undervisningen Feedback kan styrke elevernes udvikling og faglige udbytte, men ikke alle former for feedback er lige virkningsfulde i forhold til at understøtte elevernes læring. Det fremgår af en ny vidensopsamling fra EVA. Læs mere
DEBATSæt mål for voksnes læse-, regne- og it-færdigheder! Tiden er moden til, at vi sætter ambitiøse, nationale mål for, hvor mange voksne, der skal lære at læse, regne og anvende it på et niveau, så de kan klare sig på fremtidens arbejdsmarked. Det vil komme både Danmark og den enkelte til gavn. Læs mere