TEMAFrafald og fastholdelse Find vores udgivelser om, hvilke årsager der er til det høje frafald på de videregående uddannelser, og find inspiration til, hvordan man mest effektivt kan forebygge frafald. Læs mere
ARTIKELDen sociale skævhed på universitetet er størst i studiestarten Børn af akademikerforældre har de bedste odds for at fuldføre universitetet. Men kun når man kigger på første semester. Herefter har alle studerende næsten lige store chancer for at fuldføre, medmindre deres forældre er ufaglærte. Det viser en ny analyse fra EVA. Læs mere
NOTATFrafald og forældres uddannelse 2021 En analyse af frafald blandt universitetsstuderende de første to studieår. Notatet ser specifikt på sammenhængen mellem frafald og forældres uddannelsesniveau og finder en social skævhed, som især gør sig gældende på 1. semester. Læs mere
SPECIALEAFHANDLINGSocial skævhed i frafaldssandsynligheden på universitetet2020 Dette speciale danner baggrund for EVA's notat om forældres uddannelse og frafald. Specialet undersøger social skævhed i forhold til frafald på danske universiteter. Specialet ser på sammenhængen mellem forældres uddannelsesniveau og studerendes frafald inden for de første to år på universitetet. Læs mere
PROJEKTForældres uddannelse og frafald på universiteter Næsten en tredjedel af studerende på universitetet falder fra i løbet af de første to år. Dette projekt undersøger sammenhængen mellem frafaldet og forældres uddannelsesmæssige baggrund. Læs mere
AnalyseVi skal ikke tale obligatorisk erhvervspraktik til alle. Vi skal tale meningsfuld erhvervspraktik til alle Erhvervspraktikken er på dagsordenen – og med god grund. Hvis vi vil have flere unge i gang med en erhvervsuddannelse, er en udbredelse af erhvervspraktikken i folkeskolen et rigtigt godt sted at starte. Læs mere
RapportVirksomheders brug og vurderinger af AMU i 20212021 Denne rapport handler om virksomheders brug og vurderinger af arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU) med særligt henblik på, hvordan dette har udviklet sig fra 2007 til 2021. Udviklingen er særlig interessant at følge med hensyn til udviklingen fra 2019 til 2021. I den periode har en række tiltag været iværksat i forlængelse af VEU-trepartsaftalen fra 2017 med henblik på at styrke aktiviteten i og kvaliteten af AMU. Læs mere
RapportAMU-udbydernes vurderinger af VEU-trepartsaftalen fra 20172021 Hvordan vurderer AMU-udbyderne betydningen af en række elementer fra VEU-trepartsaftalen fra 2017? Læs bl.a. om udbudsstruktur, prøver, forhøjet VEU-godtgørelse og hvordan COVID-19-situationen har påvirket efterspørgslen på AMU. Læs mere
RapportSlutevaluering af forsøg med VEU-godtgørelse ved op til fuld fjernundervisning i AMU2021 Slutevaluering af forsøget med VEU-godtgørelse ved deltagelse i AMU, hvor mere end tre fjerdedele af undervisningen er tilrettelagt som fjernundervisning. Læs mere
DebatEVA: Her er de mest grundlæggende problemer ved UPV’en, som der bør tages hånd om En ændring af UPV’en bør forholde sig til, om vurderingen af elevernes personlige og sociale kompetencer stadig skal være en adgangsbillet for, at eleven kan komme ind på den ungdomsuddannelse, hun ønsker. Læs mere