ArtikelDet sker der, når en 1.g-klasse får karakterfri i et år Arbejdet med karakterfrihed indebærer en kulturændring for både lærere og elever, viser forsøg med karakterfri 1. g. Læs mere
DEBATHusk de læsesvage voksne i trepartsforhandlingerne En af de hårde nødder, som trepartsforhandlinger gerne skal knække, er at give flere voksne bedre grundlæggende kompetencer i at kunne læse, skrive og regne. Læs mere
temaFeedback i gymnasiet Hvad har betydning for, om feedback og evaluering styrker elevernes læring? Hvordan kan lærere arbejde med feedback som en integreret del af undervisningen. Få viden og gode råd her. Læs mere
DEBATBryd arven af svage læse- og regnefærdigheder I Danmark har vi 600.000 voksne, der ikke rigtig kan læse. Forældre har stor betydning for børnenes læseevner, og derfor går svage læsefærdigheder ofte i arv til næste generation. Den cirkel skal brydes. Læs mere
ARTIKELSådan bliver feedback en del af undervisningen Feedback kan styrke elevernes udvikling og faglige udbytte, men ikke alle former for feedback er lige virkningsfulde i forhold til at understøtte elevernes læring. Det fremgår af en ny vidensopsamling fra EVA. Læs mere
DEBATSæt mål for voksnes læse-, regne- og it-færdigheder! Tiden er moden til, at vi sætter ambitiøse, nationale mål for, hvor mange voksne, der skal lære at læse, regne og anvende it på et niveau, så de kan klare sig på fremtidens arbejdsmarked. Det vil komme både Danmark og den enkelte til gavn. Læs mere
DEBATMikkel Haarder: Vi har brug for en fælles alliance for bedre it-, regne- og læsefærdigheder Hvis vi skal være rustet til fremtidens disruption, skal de grundlæggende færdigheder være på plads hos alle voksne. Lad os starte med at få øjnene op for problemerne og slå vores kræfter sammen. Læs mere
ArtikelKnap hver anden virksomhed oplever medarbejdere med utilstrækkelige it-færdigheder Op mod halvdelen af virksomhederne oplever at have medarbejdere, som ikke kan løse it-relaterede opgaver på et helt basalt niveau – fx at kunne skrive e-mails eller at kunne dokumentere arbejdsgange i it-systemer. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEVirksomhederne overser medarbejdere, der har svært ved at læse, skrive eller regne Få virksomheder oplever, at medarbejdere har behov for et læse-, skrive- eller regnekursus, viser EVA-undersøgelse. EVA peger på, at det kan påvirke Danmarks konkurrenceevne, hvis ikke virksomhederne tænker langsigtet i forhold til medarbejdernes basale færdigheder. Læs mere
DEBATINDLÆGFremtidens arbejdsmarked kræver også basale læse-, regne- og it-kompetencer Fremtidens arbejdsmarked vil uden tvivl kræve, at arbejdsstyrken tilegner sig nye kompetencer for at kunne følge med den teknologiske udvikling. Men det at udvikle nye kompetencer kræver også i høj grad, at den enkeltes basale læse-, regne- og it-kompetencer er i orden. Læs mere