ProjektEffekten af voksenlærlingeordningen Voksenlærlingeordningen har som et af sine formål at give flere ufaglærte voksne en erhvervsuddannelse, men virker. Det har EVA undersøgt i dette projekt. Læs mere
RapportEffekten af voksenlærlingeordningen på tilgangen til erhvervsuddannelser2023 Er der en kausal sammenhæng mellem ændringer i tilskudsniveauet i voksenlærlingeordningen på den ene side og tilgang, frafald og gennemførelse på erhvervsuddannelserne for ufaglærte i målgruppen på den anden side? Dette spørgsmål har EVA besvaret i denne rapport. Læs mere
ArtikelVoksenlærlingeordning får flere ledige ufaglærte ind på erhvervsuddannelser Det har en positiv effekt, når man øger det statslige tilskud til praktikløn til voksne på erhvervsuddannelserne, og en negativ, når det sænkes. Det viser en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
Rapport Evaluering af Sundhedsdansk2020 Region Sjælland har udviklet undervisningsmaterialet 'Sundhedsdansk' til brug på danskuddannelse for voksne udlændinge. I rapporten evaluerer EVA sproglærernes anvendelse af materialet i deres undervisning på sprogcentrene og virkninger heraf på kursisternes læring. Læs mere
ArtikelReformen gav ikke flere voksne på erhvervsuddannelserne Flere elever på styrkede og mere attraktive uddannelser. Det var målet med erhvervsuddannelsesreformen, som trådte i kraft i august 2015. Men er det lykkes? Har reformen gjort en positiv forskel? Læs analysen af reformens betydning for tilgang, gennemførelse og frafald blandt voksne på erhvervsuddannelsernes grund- og hovedforløb. Læs mere
NotatVoksne på erhvervsuddannelsernes hovedforløb2020 I dette notat sætter EVA fokus på, hvilken betydning erhvervsuddannelsesreformen fra 2015 har haft for hhv. tilgang , frafald og elevprofil blandt voksne på erhvervsuddannelsernes hovedforløb. Læs mere
ProjektVoksne på erhvervsuddannelsernes hovedforløb Hvilken betydning har erhvervsuddannelsesreformen i 2015 haft for voksnes tilgang til og gennemførelse af hovedforløbet på erhvervsuddannelserne, og har elevprofilen blandt de voksne elever ændret sig? Læs mere
RAPPORTAMU for tosprogede2014 EVA har undersøgt, hvordan AMU-udbyderne kan styrke deres indsatser i forhold til tosprogede, som kan have sproglige udfordringer og dermed behov for særlige AMU-kurser og forløb. Læs mere
ArtikelTosprogede kursister får ikke optimalt udbytte af AMU-kurser Langt størstedelen af tosprogede AMU-kursister går på ordinære AMU-kurser, som ikke er indrettet til en tosproget målgruppe, og mange af dem får derfor ikke et optimalt udbytte af AMU-kurserne. Det viser undersøgelsen ’AMU for tosprogede’, som Danmarks Evalueringsinstitut offentliggør 18. juni 2014. Læs mere
RAPPORTAMU som springbræt til fortsat uddannelse2012 EVA har undersøgt, hvilken rolle AMU spiller i forhold til kortuddannedes fortsatte uddannelse. Læs mere