ProjektKommende studerendes forventninger og ønsker til studiestarten Dette projekt har undersøgt, hvilke forventninger og holdninger studerende på alle videregående uddannelser har til deres studiestart. Læs mere
AnalyseKommende studerendes forventninger og ønsker til studiestarten2022 Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har blandt kommende studerende undersøgt udbredelsen af forskellige forventninger og holdninger til samt senere deltagelse i sociale og faglige fællesskaber i den første tid på studiet. Læs mere
ArtikelHver fjerde kvindelige studerende frygter grænseoverskridende studiestart Hver fjerde kvindelige nye studerende frygter, at der i studiestarten vil være sociale aktiviteter, som de opfatter som grænseoverskridende, mens det kun gælder hver tiende mandlige studerende. Det viser undersøgelse fra EVA. Læs mere
ARTIKELNye studerende har forskellige behov i studiestarten I en ny undersøgelse har EVA identificeret fire typer blandt nye studerende, som har forskellige behov for at deltage i det sociale i studiestarten. Her kan du blive klogere på de fire typer og på, hvordan I som uddannelsessteder hjælper dem med at få en god studiestart. Læs mere
RAPPORTNye studerendes deltagelse i sociale fællesskaber på studiet2021 Denne rapport handler om, hvordan nye studerende oplever og deltager i det sociale fællesskab i studiestarten. Rapporten bygger på kvalitative interview med studerende på erhvervsakademier og professionshøjskoler i efteråret 2020. Læs mere
PROJEKTStuderendes oplevelser af det sociale i studiestarten Dette projekt undersøger, hvordan nye studerende på professionshøjskoler og erhvervsakademier oplever studiestarten. Projektet finder frem til fire forskellige typer af studerende, der deltager i de sociale fællesskaber på forskellige måder. Undersøgelsen er bl.a. Læs mere
DEBATFor mange indsatser og for lidt prioritering risikerer at spænde ben for den gode skoleudvikling Den gode skoleudvikling er udfordret af for mange indsatser og for lidt prioritering af, hvad der giver mening på den enkelte skole. Det skriver Lise Tingleff, chef for EVA's grundskoleområde, i et indlæg i Jyllandsposten 25. februar 2018. Læs mere
EVA undersøgerPraksisnær viden om den nye folkeskole Få inspiration fra en række skoler, der har udviklet lokale løsninger på elementer i den nye folkeskole, bl.a. om didaktisk nytænkning, metoder til en varieret skoledag og ledelse af det pædagogiske læringscenter. Læs mere
EVA undersøgerDen nye folkeskole efter reformen Find vores udgivelser om den nye folkeskole efter folkeskolereformen. Vi har undersøgt skolebestyrelsens rolle i den nye skole, forældreperspektiver på folkeskolen, skolernes arbejde med klasse- og holddannelse og den pædagogiske praksis i indskolingen. Læs mere