VURDERINGGenvurdering af Master of Science in International Business and Management på Niels Brock2021 Vurdering af ikke-godkendte uddannelser og kurser på statslige uddannelsesinstitutioner. Læs mere
InterviewOmrådechefer: Vi bør se på, hvordan tidlig SFO påvirker børnenes trivsel og udvikling Flere og flere børn starter i tidlig SFO i foråret før deres start i børnehaveklasse. Men vi ved ikke, hvad det betyder for børnenes trivsel og udvikling. EVA's områdechefer for dagtilbud for børn og grundskole appellerer til, at kommuner, skoler og forskning er opmærksomme på, hvordan den ekstra overgang og månederne mellem børnehave og børnehaveklasse påvirker børnene. Læs mere
RapportOvergange fra dagtilbud til skole2021 Denne rapport handler om overgangen mellem dagtilbud og skole og dokumenterer de seneste årtiers udvikling i måden, overgangen er blevet praktiseret på. Rapporten bidrager desuden med viden om den aktuelle overgangspraksis på landets skoler. Læs mere
ArtikelFlere og flere børn starter i tidlig SFO Flere og flere børn starter i tidlig SFO i foråret før skolestart. Det viser en undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA. Det betyder, at mange børn forlader børnehaven tidligere, og at de skoleforberedende aktiviteter starter allerede, når nogle børn er fire år. Læs mere
ARTIKELUniversitetsstuderende bliver væk fra de mindre byer Antallet af universitetsuddannelser med tomme pladser er de seneste 10 år faldet i de store og i de mellemstore byer. Det samme gælder dog ikke i de mindre byer, som fortsat har udfordringer med at skaffe nok studerende, viser en rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere
RAPPORTGeografiske mønstre i universitetsstuderendes optag og søgning2021 Denne rapport kortlægger, hvor i Danmark der er udbud af universitetsuddannelser, og hvor der er tomme pladser. Rapporten afdækker også, hvor geografisk bredt de universitetsstuderende søger, og hvordan studerende med henholdsvis høje og lave karaktergennemsnit fra gymnasiet søger og fordeler sig rent geografisk. Læs mere
RAPPORTKvalitative analyser af pædagoguddannelsen2021 Denne rapport undersøger, hvordan studerende, undervisere, praktikvejledere, institutionsledere og strategiske ledere oplever forskellige aspekter af pædagoguddannelsen. Gennem kvalitative interviews forholder de forskellige grupper sig til spørgsmål om bl.a. praktikken, læringsmiljøet og tilrettelæggelsen af pædagoguddannelsen. Læs mere
POWER POINT PRÆSENTATIONMåling af læringsmiljøkvalitet - en præsentation2021 Få en Power Point om måleredskaber i dagtilbud, som du kan klippe i eller bruge i den fulde længde. Præsentationen er baseret på håndbogen Måleredskaber i dagtilbud og præsenterer de vigtigste overvejelser, I skal gøre jer for at vælge det måleredskab, der passer bedst til jeres behov. Læs mere
HÅNDBOGMåleredskaber i dagtilbud2021 Her får I en håndbog, der hjælper jer til at vurdere og vælge redskaber til måling af kvaliteten af det pædagogiske læringsmiljø, generel udvikling, sansemotorisk udvikling, socioemotionel udvikling, begyndende matematisk opmærksomhed og sproglig udvikling. Læs mere
KATALOGInspiration til uddannelsers arbejde med Læringsbarometer2021 Dette katalog dykker ned i Læringsbarometer – UFM’s store spørgeskemaundersøgelse, der måler uddannelseskvalitet på de videregående uddannelser. Få inspiration og hjælp til, hvordan I kan arbejde med de indikatorer for et godt læringsmiljø, som er i læringsbarometer. Læs mere