PanelKom med i EVA’s nye gymnasiepanel Er du lærer eller leder på et gymnasium, og har du lyst til at sætte dit præg på EVA’s undersøgelser på gymnasieområdet? Så meld dig til EVA’s nye gymnasiepanel. Læs mere
ArtikelSyv procent af nyoptagne på videregående uddannelser overvejede erhvervsuddannelse, men valgte den fra 1.590 personer - svarende til syv procent af dem, der blev optaget på en videregående uddannelse i 2021 - overvejede eller søgte også en erhvervsuddannelse. Men ønsket om mere boglighed og frygt for lav løn og dårlige arbejdsvilkår fik dem til at vælge erhvervsuddannelsen fra. Læs mere
ArtikelPositiv effekt af gymnasieklasser for elever med ASF-diagnoser Gymnasieelever med en autismespektrumforstyrrelse (ASF), der går i de særlige ASF-klasser, har større sandsynlighed for at gennemføre gymnasiet og starte på en videregående uddannelse end sammenlignelige elever med en ASF-diagnose i ordinære gymnasieklasser. Læs mere
ArtikelHver tredje FGU-lærer: FGU har svært ved at rumme alle elever Elevgruppen på FGU har flere forskelligartede behov end forventet, og ledere og lærere oplever, at de har svært ved at kunne løfte eleverne i tilbuddet. Det viser en ny evaluering. Læs mere
ArtikelEfter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen Lærerne på erhvervsuddannelserne har i høj grad taget digitale hjælpemidler til sig i undervisningen, og de har lyst til endnu mere. Læs mere
Artikel”Corona har lært os at undervise mere fleksibelt” Coronatiden satte skub i en proces på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, hvor uddannelsesinstitutionen har erfaret, at digitale redskaber kan gøre uddannelserne mere fleksible og dermed attraktive for eleverne. Læs mere
ArtikelHer er de tre mest almindelige udfordringer i arbejdet med demokratisk selvtillid i gymnasiet Der er tre grundlæggende udfordringer, der ofte viser sig, når gymnasier arbejder med at styrke deres elevers demokratiske selvtillid. Det viser EVA’s rundspørge blandt 10 gymnasier, som har et særligt fokus på at udvikle elevernes demokratiske selvtillid. Læs mere
ArtikelGymnasierne skal kende de unges nye politiske spilleplade Danske unge er generelt meget vidende om demokratiske principper, men mindre handlingsorienterede, når det kommer til at påvirke samfundet omkring dem. Gymnasierne spiller en vigtig rolle i at forene de unges demokratiske dannelse og politiske engagement, mener ph.d. Læs mere
Case 1: Aalborg HandelsgymnasiumOmfattende elevdemokrati giver mange forskellige elevtyper lyst til at engagere sig Aalborg Handelsgymnasium har et omfattende elevdemokrati, hvor eleverne fx kan melde sig til ad hoc-udvalg og en række faste udvalg. Det har fået flere forskellige elevtyper til at deltage i udvalgsarbejdet og de sociale aktiviteter. For eleverne har det medført personlig udvikling og mere motivation for at gå i skole. Læs mere
Case 2: Risskov GymnasiumGrøn omstilling motiverer elever til at tage ansvar for skolens udvikling Grøn omstilling er en af de store mærkesager for eleverne på Risskov Gymnasium, og skolen bakker op om elevernes engagement ved at give dem en høj grad af indflydelse og ansvar. Det giver eleverne en oplevelse af meningsfuldhed i skolehverdagen og en tro på, at de kan være med til at ændre noget. Læs mere