ArtikelEarly starters: Gør engelskundervisning fra 1. klasse danske børn bedre? Bliver eleverne egentlig bedre til engelsk af at have engelskundervisning fra 1. klasse? EVA har gennemgået forskning på området. Læs mere
ArtikelSyv procent af nyoptagne på videregående uddannelser overvejede erhvervsuddannelse, men valgte den fra 1.590 personer - svarende til syv procent af dem, der blev optaget på en videregående uddannelse i 2021 - overvejede eller søgte også en erhvervsuddannelse. Men ønsket om mere boglighed og frygt for lav løn og dårlige arbejdsvilkår fik dem til at vælge erhvervsuddannelsen fra. Læs mere
ArtikelGuide: Disse tre aktiviteter kan hjælpe eleverne med at vælge ungdomsuddannelse EVA har talt med skoler i fem kommuner, der alle prioriterer arbejdet med vejledningen af de unge i udskolingen højt. De fremhæver tre aktiviteter, der kan støtte eleverne i det svære uddannelsesvalg. Læs mere
Nyhed7 ud af 10 KUI-ledere vil samarbejde tættere med skoler om vejledning Selv i kommuner, der prioriterer unges overgang til ungdomsuddannelse højt, oplever lærere at mangle tid og kompetencer til at bidrage til vejledningsopgaven. Det til trods for, at netop samarbejdet mellem lærere og vejledere opleves at understøtte unges udbytte af vejledning i udskolingen. Læs mere
DebatindlægDet findes ikke noget alternativ til den dygtige lærer Hvis vi skal indfri de mange ambitioner, vi lige nu har på skolens vegne, må vi trække lærernes kompetencer endnu længere frem i lyset og skabe plads til, at alle lærere fortløbende kan dygtiggøre sig sammen med deres kolleger. Læs mere
ArtikelPositiv effekt af gymnasieklasser for elever med ASF-diagnoser Gymnasieelever med en autismespektrumforstyrrelse (ASF), der går i de særlige ASF-klasser, har større sandsynlighed for at gennemføre gymnasiet og starte på en videregående uddannelse end sammenlignelige elever med en ASF-diagnose i ordinære gymnasieklasser. Læs mere
ArtikelHver tredje FGU-lærer: FGU har svært ved at rumme alle elever Elevgruppen på FGU har flere forskelligartede behov end forventet, og ledere og lærere oplever, at de har svært ved at kunne løfte eleverne i tilbuddet. Det viser en ny evaluering. Læs mere
ArtikelEfter corona bruger erhvervsuddannelserne langt flere digitale hjælpemidler i undervisningen Lærerne på erhvervsuddannelserne har i høj grad taget digitale hjælpemidler til sig i undervisningen, og de har lyst til endnu mere. Læs mere
Artikel”Corona har lært os at undervise mere fleksibelt” Coronatiden satte skub i en proces på Nordvestsjællands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, hvor uddannelsesinstitutionen har erfaret, at digitale redskaber kan gøre uddannelserne mere fleksible og dermed attraktive for eleverne. Læs mere
ArtikelHer er de tre mest almindelige udfordringer i arbejdet med demokratisk selvtillid i gymnasiet Der er tre grundlæggende udfordringer, der ofte viser sig, når gymnasier arbejder med at styrke deres elevers demokratiske selvtillid. Det viser EVA’s rundspørge blandt 10 gymnasier, som har et særligt fokus på at udvikle elevernes demokratiske selvtillid. Læs mere