debatVi skal udfordre kønsstereotyperne i de unges uddannelsesvalg. Mange unge vælger kønsstereotype uddannelser. Det er især et problem for de uddannelser, der har svært ved at rekruttere elever nok. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
ArtikelKøn spiller en rolle, når unge vælger ungdomsuddannelse Særligt erhvervsuddannelserne, men også på de gymnasiale uddannelser, er der forskel på andelen af piger og drenge. Desuden griber piger og drenge uddannelsesvalget forskelligt an. Læs mere
artikelVejledere kan modvirke kønsstereotyper i unges uddannelsesvalg Tidligere specialestuderende hos EVA, Maria Thiemer har undersøgt, om vejledere ubevidst trækker på kønsstereotyper, når de vejleder unge. Læs mere
ArtikelDe grønlandske Majoriaq-centre imødekommer kun delvist borgernes behov De grønlandske Majoriaq-centre har til formål at hjælpe borgere uden uddannelse eller job til at blive uddannelses- eller jobparate. Læs mere
Debatindlæg3 ting, der kan hjælpe de unge i deres uddannelsesvalg I 2020 starter et nationalt program for valg af ungdomsuddannelse rettet mod eleverne i de ældste klasser. Men hvordan kan lærere, forældre og politikere bedst hjælpe med at tage presset af de unge? Læs mere
ArtikelValget af ungdomsuddannelse kræver, at unge får mulighed for at udforske sig selv i relation til job og uddannelse Når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser om fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Læs mere
ArtikelEt sprogligt hus motiverer elever på Herning Gymnasium På Herning Gymnasium er de sproglige studieretninger samlet i et sprogligt hus. De unge får en identitet som sproglige og bakkes op af lærere, der brænder for at give sprog og kultur videre. Læs mere
ArtikelUdsigt til international karriere styrker sprogfag Elever på Campus Vejle kan komme i tre ugers praktik i virksomheder i Spanien, Frankrig, Irland eller Østrig. Udsigten til en international karriere motiverer eleverne til at lære sprog og til at søge ind på skolens sproglige linjer. Læs mere