DialogkortDialogkort om alsidig personlig udvikling2019 Disse dialogkort giver jer spørgsmål, I kan reflektere over, når I vil sætte fokus på børns livsduelighed, engagement og deltagelseskompetence samt gåpåmod . Læs mere
REDSKABRedskab Selvevaluering Skema til handling2019 Som en del af 'Redskab til selvevaluering' af Den styrkede pædagogiske Læreplan findes skemaet 'Skema til handling'. Du kan downloade det direkte her. Læs mere
InspirationsmaterialeNormer, smagsoplevelser og plads til leg2019 Få inspiration til arbejdet med børnenes mad og måltider. Materialet er baseret på forskning om mad og måltider i dagtilbud. Læs mere
VidensopsamlingViden om det pædagogiske arbejde med mad og måltider i dagtilbud2019 Denne vidensopsamling dækker forskningen inden for ni temaer vedrørende mad og måltider i dagtilbud. De ni temaer dækker, hvordan det pædagogiske personale arbejder med maddannelse, måltider og sundhed. Læs mere
PraksiseksemplerPraksis for det pædagogiske arbejde med mad og måltider i dagtilbud2019 I denne publikation undersøger EVA, hvordan udvalgte dagtilbud og kommuner arbejder pædagogisk med mad og måltider. Formålet er at formidle praksiseksempler, der kan inspirere til udvikling af pædagogiske læringsmiljøer omkring mad og måltider. Læs mere
TEMAMåltider i dagtilbud Når dagtilbud har fokus på, hvordan der kan arbejdes pædagogisk med mad og måltider, gavner det børns læring, trivsel og udvikling. Siden her samler konkret inspiration og viden om at arbejde målrettet med udvikling af pædagogiske læringsmiljøer omkring mad og måltider i det enkelte dagtilbud. Læs mere
ProjektRelationer og venskaber Relationer og venskaber er en vigtig del af børns sociale udvikling og et område, der skal understøttes gennem pædagogiske aktiviteter. Til tider er alle børn dog ikke en del af legen, og her er det vigtigt at skabe sociale strukturer, så alle børn tager del i fællesskabet. Her kan du finde artikler om venskaber og relationer samt pædagogens rolle i at understøtte børns sociale trivsel. Læs mere
ProjektEvaluering af den styrkede pædagogiske læreplan EVA evaluerer i 2018-2021 den styrkede pædagogiske læreplan, som trådte i kraft 1. juli 2018, for Børne- og Undervisningsmisteriet. Vi følger udviklingen i kommunernes og dagtilbuddenes arbejde med at realisere den styrkede pædagogiske læreplan, bl.a. Læs mere
NotatSpørgeskemaundersøgelse om den styrkede pædagogiske læreplan2019 Notatet handler om kommunernes og dagtilbuddenes nuværende og planlagte arbejde med den styrkede pædagogiske læreplan, som trådte i kraft 1. juli 2018. Notatet sætter fokus på kommunernes og dagtilbuddenes arbejde med otte fokusområder, som er udvalgt på baggrund af bl.a. Læs mere
ProjektPædagoguddannelsen fra 2014 Find vores fire analyser + en sammenfatning om studerendes og underviseres vurdering af pædagoguddannelsen, studenterpopulationens udvikling og de studerendes motivation samt karakterers betydning for frafald på uddannelsen. Læs mere