RapportFeedback på erhvervsuddannelserne 2019 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af en undersøgelse af, hvordan der arbejdes med feedback i praksis på erhvervsuddannelser. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
ArtikelValget af ungdomsuddannelse kræver, at unge får mulighed for at udforske sig selv i relation til job og uddannelse Når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser om fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Læs mere
RapportUddannelsesvalg i 9. klasse2019 Når unge i 9. klasse skal vælge ungdomsuddannelse eller 10. klasse, har overvejelser over fremtidsmuligheder og identitet stor betydning. Det viser en ny undersøgelse, hvori Danmarks Evalueringsinstitut har undersøgt de unges valg af ungdomsuddannelse eller 10. klasse fra de unges eget perspektiv. Læs mere
DEBATIntra er ikke nok. Der skal være løbende kontakt mellem skole og forældre Forældrene er enormt vigtige for deres børns indlæring, så skolen har en stor opgave i at udvikle et godt skole-hjem-samarbejde, viser undersøgelser fra Danmarks Evalueringsinstitut. Læs mere
ArtikelVejlederformand: Derfor har unge svært ved optagekrav på ungdomsuddannelser Mange unge er pressede over valg af ungdomsuddannelse. Denne sommer har mange elever fra 9. klasse svært ved at forstå de nye krav til at blive optaget på gymnasiet, og det presser dem yderligere, siger formand for UU Danmark, Anders Ladegaard. Læs mere
infografikSådan ser de unge på erhvervsuddannelser og gymnasiet efter 9. klasse2019 Få et faktuelt overblik, hvilke bevæggrunde de unge har til at vælge ungdomsuddannelse efter 9. klasse. Læs mere
ArtikelUPV: Vurderingen skal være en hjælp – ikke en dom! Tidligere indsats, tættere samarbejde og bedre kommunikation. Det er vejen frem i forhold til at hjælpe de unge, der bliver erklæret ikke-uddannelsesparate, mener forældre og vejledere. På Vildbjerg Skole ved Herning har de fundet en god model. Læs mere
INFOGRAFIKUddannelsesvalg og uddannelsesparathedsvurderinger i 8.klasse2017 Få et overblik over, hvordan unge i 8. klasse oplever det snart at skulle vælge uddannelse - og at få vurderet deres uddannelsesparathed. Læs mere
PRESSEMEDDELELSE8. klasse-elever er i tvivl om deres uddannelsesparathed Uddannelsesparathedsvurderingerne er præget af uklarhed, og mange unge ved ikke, om de er vurderet uddannelsesparate eller ej. En stor del af de ikke-parate unge oplever desuden ikke, at skolerne igangsætter en indsats, der kan hjælpe dem til at blive parate. Læs mere