RapportEvaluering af rådgivende samtaler med studerende i mistrivsel2022 EVA har gennemført en undersøgelse af implementering og effekter af samtaler gennemført af Studenterrådgivningen i kombination med app'en Howdy. Læs mere
ArtikelApp og rådgivning kan forbedre studerendes trivsel En app, hvor studerende måler deres trivsel, og en opsøgende indsats fra Studenterrådgivningen lader til at kunne hjælpe studerende i risiko for mistrivsel. Det viser en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere
ArtikelHvorfor falder studerende fra på videregående uddannelser? Siden 2016 har EVA i en række undersøgelser analyseret forskellige forklaringer på, at så mange studerende stopper på en videregående uddannelse. Nedenfor får du et indblik i, hvad vi har fundet ud af. Læs mere
DebatGentænk brugen af data til frafaldsbekæmpelse I stedet for at bruge data om baggrundsforhold, som ikke kan ændres, bør videregående uddannelser fokusere på forhold, som det faktisk er muligt at påvirke i kampen mod frafald. Læs mere
ArtikelÆldre studerende oplever svagere social tilknytning på de videregående uddannelser Ældre studerende har svagere social tilknytning til deres medstuderende på de videregående uddannelser, viser EVA's nye undersøgelse af faglige og sociale aspekter af studielivet. Læs mere
ArtikelHøjt fagligt engagement og stærk social tilknytning mindsker risikoen for frafald I en ny undersøgelse har EVA udviklet et nyt perspektiv på de faglige og sociale aspekter af studielivet. Undersøgelsen viser, at et højt fagligt engagement og en stærk social tilknytning mindsker risikoen for frafald. Læs mere
RapportEt nyt perspektiv på faglige og sociale aspekter af studielivet2020 EVA sætter i denne rapport fokus på de studerendes faglige engagement og sociale tilknytning på de videregående uddannelser, der er relevante begreber i forhold til de studerendes tidsforbrug, fastholdelse og læringsudbytte. Læs mere
BaggrundsrapportFagligt engagement og social tilknytning - fra teoretiske begreber til empirisk måling2020 Baggrundsrapporten præsenterer det teoretiske grundlag for udviklingen af de to begreber 'fagligt engagement' og 'social tilknytning' samt operationalisering af begreberne i form af to skalaer og valideringsanalyser. Læs mere
ArtikelSådan har vi målt fagligt engagement og social tilknytning Fagligt engagement og social tilknytning er vigtige aspekter, når man taler om både fastholdelse og læringsudbytte på de videregående uddannelser. Få inspiration til, hvordan du kan måle henholdsvis fagligt og engagement og social tilknytning blandt studerende. Læs mere
Rapport Midtvejsevaluering af Center for anvendelse af it i undervisningen (CIU)2020 Styrelsen for It og Læring (STIL) har bedt Danmarks Evalueringsinstitut om at varetage evaluering af centret og undersøge, om intentionerne med CIU indfries. Hent publikation