Rekruttering af pædagoger i daginstitutionerKommunernes indsatser for at sikre nok pædagoger i vores daginstitutioner2024 Kortlægning af kommunernes indsatser for at styrke rekruttering og fastholdelse Læs mere
FondsprojektRekruttering af pædagoger til daginstitutioner I dag oplever mange af landets daginstitutioner udfordringer med at rekruttere pædagoger. En ny undersøgelse, som EVA har udarbejdet med støtte fra Velfærds- og Forskningsfonden for Pædagoger, viser, hvor problemerne er størst, og hvad professionshøjskoler og kommuner gør for at afhjælpe udfordringen. Læs mere
InvitationMinikonference: Sådan bliver vi bedre til at fastholde unge på deres ungdomsuddannelse efter FGU FGU - og hvad så? EVA inviterer FGU-ledere, ungdomsuddannelsesledere, beslutningstagere og ministerier, styrelser og organisationer til en minikonference om FGU. Kom og hør inspirerende oplæg og debatter om, hvordan vi bliver bedre til at fastholde FGU-unge på ungdomsuddannelsen efter FGU. Læs mere
RapportElevers udbytte, foreløbig effekt og status på implementering af FGU2024 Denne rapport er den tredje i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet for den forberedende grunduddannelse (FGU). Rapporten sætter fokus på elevernes udbytte samt foreløbige effekter af reformen Aftale om bedre veje til uddannelse og job og følger op på udviklingen i implementering af Læs mere
ArtikelFGU-elever kommer videre i uddannelse, men en del falder fra det første år 7 ud af 10 elever, der har fuldført FGU, kommer videre på en ungdomsuddannelse eller i job i umiddelbar forlængelse af deres FGU-forløb, men en del falder fra igen – især fra hf. Det viser ny evaluering af FGU. Læs mere
NotatKernekompetencer og kompetenceudvikling i FGU2024 I dette notat samler Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) op på udvalgte erfaringer fra den gennemførte kompetenceudvikling på FGU. Læs mere
ArtikelNej, betydningen af leg kan ikke overvurderes Ny undersøgelse af børns perspektiver på deltagelsesmuligheder i leg understreger, at leg er krævende, kompleks og meget vigtig for børnene. Undersøgelsen peger også på, at pædagogisk personale kan beskytte leg og være med til at skabe flere deltagelsesmuligheder for børnene. Læs mere
Artikel9 ud af 10 PPR-ledere: Efterspørgslen på individuelle udredninger af børn og unge stiger PPR er under pres og oplever at skulle bruge halvdelen af deres tid på individorienterede og kompenserende opgaver. I stedet ville PPR hellere prioritere mere tid på det fællesskabsorienterede og forebyggende gennem rådgivning af lærere og pædagoger. Læs mere
ProjektKommunernes pædagogisk-psykologiske rådgivning (PPR) Denne undersøgelse sætter fokus på samarbejdet mellem PPR og grundskoleområdet, og vi belyser de udfordringer, som PPR og skolerne oplever. Læs mere
ArtikelHvordan kan man styrke samarbejdet mellem FGU og KUI? Få inspiration her Et stærkt samarbejde mellem FGU og den kommunale ungeindsats (KUI) er afgørende for, at FGU og KUI kan lykkes med at hjælpe de unge videre i uddannelse og job. Et nyt inspirationsmateriale fra EVA viser, hvad man i fire forskellige kommuner konkret gør for at styrke samarbejdet. Læs artiklen