DebatindlægKortere skoledage kan betyde mere SFO. Men hvad med kvaliteten? I regeringens folkeskoleudspil lægges der op til kortere skoledage. Det vil give børn og unge mulighed for mere tid i SFO eller klub. Læs mere
Artikel93 % af landets fritidstilbud vægter fællesskaber højt. Alligevel har de svært ved at få alle med I en ny undersøgelse siger mere end halvdelen af lederne i landets fritids- og klubtilbud, at de oplever børn og unge, der står uden for fællesskaberne. Læs mere
Artikel9 ud af 10 PPR-ledere: Efterspørgslen på individuelle udredninger af børn og unge stiger PPR er under pres og oplever at skulle bruge halvdelen af deres tid på individorienterede og kompenserende opgaver. I stedet ville PPR hellere prioritere mere tid på det fællesskabsorienterede og forebyggende gennem rådgivning af lærere og pædagoger. Læs mere
ARTIKELKun få motiverede ufaglærte voksne bliver faglærte Kun ganske få voksne ufaglærte er startet på en erhvervsuddannelse siden 2014 – og det er til trods for, at næsten hver femte på daværende tidspunkt var motiveret til at tage en uddannelse. Det viser en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere
CasePædagogisk leder og forældrepar: Klar kommunikation skaber tryghed Et tæt samarbejde mellem forældre og pædagogisk personale og mellem personale og ledelse sikrer en tryg opstart. Det fortæller pædagogisk leder Maibritt Iversen og Ida og David, forældrepar til en dreng i Stenurten. Læs mere
ArtikelDét skal være i fokus, hvis vejledningsindsatsen til ufaglærte skal styrkes På baggrund af en undersøgelse af vejledning til ufaglærte voksne i beskæftigelse, oplister EVA her fem opmærksomhedspunkter til de kommende trepartsforhandlinger på VEU-området. Læs mere
ArtikelUfaglærte får ikke den vejledning, de har behov for Vejledning fylder ikke noget, når ufaglærte gør sig overvejelser om uddannelse og arbejdsliv. Det er et problem set i lyset af fremtidens store mangel på faglært arbejdskraft. Læs mere
ArtikelBliv klogere på kvaliteten af jeres praksis med Børnemosaikker Børn har førstehåndsviden om, hvordan det er at være barn i dagtilbud. Et stærkt afsæt for at udvikle jeres praksis er derfor systematisk at gå på opdagelse i børnenes perspektiver. Læs mere
ArtikelForældrebestyrelsen skal have blik for forskellighed Med dagtilbudsloven i 2018 kom der ekstra fokus på samarbejdet mellem hjem og dagtilbud. Og forældrebestyrelsen spiller en central rolle. Men hvordan understøtter bestyrelsen det potentiale, der ligger i et godt og tæt forældresamarbejde? Læs mere
ArtikelGuide: 9 trin til gode principper for forældresamarbejdet Beskriv, hvad I mener med jeres principper. Involver den store forældregruppe i at koble principperne til praksis. Det er blot to af guidens anbefalinger til jeres arbejde med principperne for forældresamarbejde Læs mere