
Kvalitetssikring

Kvalitet, anvendelse og uvildighed er grundlæggende komponenter i EVA’s virke.
EVA har ni pejlemærker for kvalitet:
Et EVA-projekt:
- har en høj grad af relevans for projektets målgrupper
- spiller tydeligt ind i aktuelle samfundsmæssige dagsordener
- er i tråd med EVA’s strategi
- bygger på uddannelsesfaglig viden
- har et solidt undersøgelsesdesign
- kendetegnes ved professionalisme i metodeanvendelse, databehandling og analyser
- kendetegnes ved modtagerorienteret formidling og vidensomsætning
- kendetegnes ved professionel projektledelse hvad angår faglighed, ressourcestyring og teamsamarbejde
- er løbende underkastet kvalitetssikring.
EVA’s proces for kvalitetssikring indebærer, at der løbende indhentes sparring fra en eller flere erfarne konsulenter/områdechef for at sikre faglig og metodisk kvalitet i alle projektets faser. Konkret vil denne kvalitetssikring finde sted i forbindelse med udarbejdelse af projektbeskrivelse, design, dataindsamling og fastlæggelse af analysestrategi/analyse. I forbindelse med kvalitetssikring af det endelige produkt inddrages både områdechef, direktør og evt. kommunikationskonsulent/-chef.
I alle projekter overvejes relevansen af at inddrage eksterne eksperter, følgegruppe eller peer-review ud fra en vurdering af projektets kompleksitet.