ARTIKEL3 pointer om faglighed i gymnasiet Der er megen debat om, hvordan det står til med fagligheden i gymnasiet i dag - særligt med udsigten til en ny gymnasiereform i 2016. Få her 3 pointer om faglighed i gymnasiet. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEIt bruges til at variere den traditionelle klasseundervisning Underviserne på ungdomsuddannelserne bruger primært it til at producere og holde oplæg, og de er glade for at bruge it i deres undervisning. Men brugen af it som pædagogisk redskab kan med fordel styrkes, især i forhold til undervisningsdifferentiering. Læs mere
ARTIKEL3 ting skolen kan gøre for at eleverne får øjnene op for erhvervsuddannelserne Folkeskolen og især undervisningen i udskolingsklasserne har stor betydning for unges valg af uddannelse, og en EVA-undersøgelse viste for nylig, at skolerne overser erhvervsuddannelserne, når de forbereder eleverne til ungdomsuddannelse. Læs mere
ARTIKEL4 elementer i god skoleledelse EVA har i en ny undersøgelse set nærmere på, hvad god skoleledelse er, når det handler om ledelse, som går tæt på undervisning og læring. Bliv inspireret på baggrund af fire elementer her. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEGode skoleledere "forstyrrer" lærerne Når en skoleleder stiller gode spørgsmål til sine læreres praksis og dermed understøtter en undersøgende tilgang til det at lave god undervisning, opfattes det af lærerne som god skoleledelse. Skoleledere kan altså med fordel ’forstyrre’ lærerne ved at stille spørgsmål, som udfordrer lærernes tænkning og åbner praksis. Læs mere
ARTIKELLærere præger elevers valg af uddannelse – mod gymnasiet Skoler overser erhvervsuddannelser, når de forbereder elever til ungdomsuddannelse. Det er meldingen fra både lærere og elever i en ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
PRESSEMEDDELELSESkoler overser erhvervsuddannelserne, når de forbereder elever til ungdomsuddannelse Undervisningen i folkeskolens ældste klasser forbereder især eleverne til at starte på gymnasiet, mens skolen i mindre grad orienterer eleverne mod erhvervsuddannelserne. Det er meldingen fra både lærere og elever i en undersøgelse fra EVA. Læs mere
ARTIKELForskelle i elevdeltagelse er gymnasielærernes store udfordring Gymnasielærerne oplever et stort spænd i elevernes deltagelse, og særligt 3 elevtyper udfordrer lærerne. Faktisk er forskellen i elevdeltagelse en større udfordring end elevernes forskellige faglige forudsætninger, viser ny undersøgelse fra EVA. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEAndelen af gymnasieelever fra uddannelsesfremmede hjem er faldet Flere og flere unge vælger gymnasiet, når de skal i gang med en ungdomsuddannelse, men andelen af gymnasieelever, hvis forældre ikke har en uddannelse, er faldet. Læs mere
PRESSEMEDDELELSEHf udfylder en vigtig funktion i uddannelsessystemet, selvom mange ikke bruger den efter hensigten Hf spiller en vigtig rolle for en stor gruppe unge, der ikke følger den gymnasiale hovedvej. Men hf opsamler også en gruppe unge, der mangler motivation og som oftere falder fra eller ikke fortsætter med en videre uddannelse. Læs mere