VURDERINGGenvurdering af Master of Science in International Business and Management på Niels Brock2021 Vurdering af ikke-godkendte uddannelser og kurser på statslige uddannelsesinstitutioner. Læs mere
AnalyseDisse to udfordringer bør prioriteres, når de 2,5 mia. skal fordeles på uddannelsesområdet 2,5 mia. kroner ekstra årligt. Regeringens plan for investering i uddannelse er ambitiøs. Men pengene kan hurtigt få ben at gå på, og der er mange bud på, hvad de skal bruges til. Læs mere
ARTIKELUniversitetsstuderende bliver væk fra de mindre byer Antallet af universitetsuddannelser med tomme pladser er de seneste 10 år faldet i de store og i de mellemstore byer. Det samme gælder dog ikke i de mindre byer, som fortsat har udfordringer med at skaffe nok studerende, viser en rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA). Læs mere
RAPPORTGeografiske mønstre i universitetsstuderendes optag og søgning2021 Denne rapport kortlægger, hvor i Danmark der er udbud af universitetsuddannelser, og hvor der er tomme pladser. Rapporten afdækker også, hvor geografisk bredt de universitetsstuderende søger, og hvordan studerende med henholdsvis høje og lave karaktergennemsnit fra gymnasiet søger og fordeler sig rent geografisk. Læs mere
RAPPORTKvalitative analyser af pædagoguddannelsen2021 Denne rapport undersøger, hvordan studerende, undervisere, praktikvejledere, institutionsledere og strategiske ledere oplever forskellige aspekter af pædagoguddannelsen. Gennem kvalitative interviews forholder de forskellige grupper sig til spørgsmål om bl.a. praktikken, læringsmiljøet og tilrettelæggelsen af pædagoguddannelsen. Læs mere
AnalyseSkoletrætte unge og en styrket eux kan være noget af svaret på Danmarks mangel på faglærte En ny og fagligt stærk elevgruppe har fået øjnene op for erhvervsuddannelserne gennem eux, og med en opmærksomhed på nogle af udfordringerne kan eux’en være en central del af løsningen på den mangel på faglærte, som Danmark står over for i fremtiden. Læs mere
RapportElevernes oplevelse af de tekniske eux-forløb2021 Undersøgelsen giver et indblik i, hvad der karakteriserer elever på erhvervsuddannelser med eux sammenlignet med elever på de ordinære erhvervsuddannelser på de samme uddannelser. Den belyser også, hvilke bevæggrunde eux-eleverne har for at vælge en erhvervsuddannelse med eux, og hvordan eleverne oplever eux-forløbene. Læs mere
ArtikelEux tiltrækker elever, der ellers ville have valgt gymnasiet Næsten halvdelen af de unge, der starter på en teknisk eux-uddannelse, har også overvejet gymnasiet – og har forudsætninger for at starte i gymnasiet. Læs mere
RapportEvaluerings- og følgeforskningsprogrammet for FGU. Første delrapport: Målgruppen for FGU og den kommunale ungeindsats2021 I denne rapport fremlægger Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af den første del af evalueringen, der indgår i evaluerings- og følge-forskningsprogrammet for den forberedende grunduddannelse (FGU), som gennemføres på opdrag fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK). Læs mere
Artikel Store kommunale forskelle på, hvor mange unge der henvises til en FGU Det kan være en udfordring at vurdere, hvilke unge der hører til i målgruppen for FGU, især når det handler om de særligt udfordrede unge. Det viser en evaluering af det arbejde, den kommunale ungeindsats (KUI) udfører i forhold til FGU. Læs mere