ProjektKommende studerendes forventninger og ønsker til studiestarten Dette projekt har undersøgt, hvilke forventninger og holdninger studerende på alle videregående uddannelser har til deres studiestart. Læs mere
AnalyseKommende studerendes forventninger og ønsker til studiestarten2022 Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har blandt kommende studerende undersøgt udbredelsen af forskellige forventninger og holdninger til samt senere deltagelse i sociale og faglige fællesskaber i den første tid på studiet. Læs mere
ArtikelHver fjerde kvindelige studerende frygter grænseoverskridende studiestart Hver fjerde kvindelige nye studerende frygter, at der i studiestarten vil være sociale aktiviteter, som de opfatter som grænseoverskridende, mens det kun gælder hver tiende mandlige studerende. Det viser undersøgelse fra EVA. Læs mere
AnalyseVi skal ikke tale obligatorisk erhvervspraktik til alle. Vi skal tale meningsfuld erhvervspraktik til alle Erhvervspraktikken er på dagsordenen – og med god grund. Hvis vi vil have flere unge i gang med en erhvervsuddannelse, er en udbredelse af erhvervspraktikken i folkeskolen et rigtigt godt sted at starte. Læs mere
ARTIKELNye studerende har forskellige behov i studiestarten I en ny undersøgelse har EVA identificeret fire typer blandt nye studerende, som har forskellige behov for at deltage i det sociale i studiestarten. Her kan du blive klogere på de fire typer og på, hvordan I som uddannelsessteder hjælper dem med at få en god studiestart. Læs mere
RAPPORTNye studerendes deltagelse i sociale fællesskaber på studiet2021 Denne rapport handler om, hvordan nye studerende oplever og deltager i det sociale fællesskab i studiestarten. Rapporten bygger på kvalitative interview med studerende på erhvervsakademier og professionshøjskoler i efteråret 2020. Læs mere
PROJEKTStuderendes oplevelser af det sociale i studiestarten Dette projekt undersøger, hvordan nye studerende på professionshøjskoler og erhvervsakademier oplever studiestarten. Projektet finder frem til fire forskellige typer af studerende, der deltager i de sociale fællesskaber på forskellige måder. Undersøgelsen er bl.a. Læs mere
RapportFeedback på erhvervsuddannelserne 2019 I denne rapport præsenterer Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) resultaterne af en undersøgelse af, hvordan der arbejdes med feedback i praksis på erhvervsuddannelser. Læs mere
ArtikelHvis eleverne skal have bedre feedback, har lærerne brug for kollegial sparring Lærerne på erhvervsuddannelserne vil gerne være bedre til at give eleverne feedback. De efterspørger en mere nærværende ledelse og mere kollegial sparring. Læs mere
ProjektDet første år på læreruddannelsen Læreruddannelsen er en af Danmarks største uddannelser med et årligt optag på ca. 3500 studerende. EVA har undersøgt, hvordan disse studerende oplever det første år på uddannelsen, særligt med fokus motivation, læringsudbytte og frafald. Læs mere